PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Andrzej Kraszewski: polityka energetyczna UE jest groźna dla Polski

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
01-07-2011 05:24
Andrzej Kraszewski: polityka energetyczna UE jest groźna dla Polski

Polityka energetyczna Unii Europejskiej jest trochę groźna dla Polski. Ambicje UE dot. redukcji emisji CO2, w tym mapa drogowa 2050, nie są poparte dogłębnymi analizami ekonomicznymi - mówi prof. Andrzej Kraszewski, minister środowiska.

W drugiej połowie roku 2011, podczas polskiej prezydencji, mają zostać podane szczegóły dot. mapy drogowej do gospodarki niskoemisyjnej do roku 2050. Nie będzie tu sprzeczności pomiędzy oczekiwaniami Komisji Europejskiej a Polski?
- Mapa drogowa 2050 jest emanacją ambicji Unii Europejskiej, aby przewodzić światowej społeczności w walce ze zmianami klimatu. Co do zasady Polska popiera ten kierunek i uważa, że EU powinna być takim liderem. Bo jeśli nie Unia, to kto? Jeżeli uznamy, że zmiany klimatu na Ziemi są rzeczywistym problemem, który może doprowadzić w przyszłości do dużych nieszczęść, to należy temu przeciwdziałać. Polska rozumie, że jeśli nie Chiny, jeśli nie Stany Zjednoczone i Japonia to pozostaje UE jako lokomotywa procesu ratowania klimatu.

Z drugiej strony należy dbać o to, aby została uwzględniona specyfika poszczególnych krajów europejskich i aby cała UE nie pozwoliła na to, by europejski produkt utracił konkurencyjność na międzynarodowym rynku. Obecnie zmienia się ład ekonomiczny świata, wchodzą nowi potężni gracze jak Chiny, Indie czy Brazylia. Unia musi znaleźć tu swoje miejsce. Zagrożenia, jakie mogą wynikać ze zmniejszenia konkurencyjności europejskich produktów związane z tym, że my będziemy mieli obciążenia naszego przemysłu i naszego produktu nadmiernymi ambicjami redukcyjnymi, a inne kraje tego nie będą miały, spowoduje dwa zjawiska.

Po pierwsze przemysł, jaki tu zostanie będzie miał gorsze warunki konkurowania na rynku światowym a po drugie przemysł, który sobie z tym nie poradzi ucieknie do krajów, które nie mają tak dużych obostrzeń. Przed tym przestrzegamy KE - mówimy tak: bądźmy tą lokomotywą, to świetny pomysł, ale jednocześnie liczmy, żeby dobrze zrozumieć konsekwencje naszych decyzji.

Ambicje UE, w tym mapa drogowa 2050, nie jest poparta dogłębnymi analizami ekonomicznymi. KE wskazuje, realizacja celów mapy drogowej 2050 w skali całej UE będzie kosztowała 0,8 proc. PKB. To, co będzie wysoce korzystne dla Wielkiej Brytanii, a nie będzie miało większych efektów dla Francji czy Niemiec, może być ogromnym problemem dla innych państw znajdujących się w intensywnej fazie rozwoju swoich gospodarek, do których zalicza się także gospodarka polska.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP