PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ceny energii sięgnęły już dna?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
02-04-2014 05:49
Ceny energii sięgnęły już dna?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Mam nadzieję, że ceny energii na rynku hurtowym sięgnęły już dna. Z punktu widzenia sprzedawców energii, obecne marże są już tak niskie, że nie ma już pola do dalszych obniżek cen - szczególnie, kiedy chcemy inwestować w poprawę obsługi klienta - mówi Dorota Dębińska - Pokorska, dyrektor w grupie energetycznej PwC Polska.

- Mam nadzieję, że ceny energii sięgnęły już dna. Na dużych odbiorcach przemysłowych od lat marża na sprzedaży energii jest niemal zerowa lub zerowa. Pojawiło się bardzo dużo firm, które zaatakowały najbardziej zyskowny segment, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa, które stały się beneficjentem redukcji marży. Z punktu widzenia sprzedawców energii obecne marże są już tak niskie, że nie ma już pola do dalszych obniżek cen - szczególnie, kiedy chcemy inwestować w poprawę obsługi klienta - mówi Dorota Dębińska - Pokorska, dyrektor w grupie energetycznej PwC Polska.
Podkreśla, że warto doczekać rozwoju rynku energii, gdzie będzie obsługa klienta minimum na poziomie akceptowalnym, gdzie odbiorca nie będzie traktowany jako petent, ale jak dobrze obsłużony klient, jak to jest np. w bankowości. Jednocześnie należy pamiętać, że firmy energetyczne muszą wdrożyć nowe systemy billingowe i wprowadzić nowe modele obsługi klienta. To wszystko będzie jednak kosztowało.

Dla większości klientów to cena nadal będzie głównym czynnikiem wpływającym na wybór sprzedawcy.

- Jest jednak potencjał do tego, aby mieć jakość obsługi klienta na akceptowalnym poziomie a jednocześnie atrakcyjną cenę energii elektrycznej - ocenia Dorota Dębińska - Pokorska.

Wskazuje przy tym, że są też klienci, dla których cena nie jest głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu energii, którzy zwracają uwagę również na inne elementy jak elektroniczny dostęp do faktur, możliwość rozliczeń przez kanały zdalne i infolinię czynną 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Klienci zainteresowani tymi usługami są gotowi za nie dodatkowo zapłacić co dla firm energetycznych jest okazją dla dodatkowej marży.

Inną możliwością dodatkowego zarobku jest sprzedaż energii połączona ze sprzedażą innych produktów lub usług.

- Na przykład małym i średnim przedsiębiorstwom firmy energetyczne mogą zaoferować dodatkowe usługi, jak np. modernizacja i utrzymanie ich infrastruktury energetycznej. To jest kierunek rozwoju dla sprzedawców tradycyjnych, gdzie mogą poszukiwać dodatkowej marży i nie muszą konkurować jedynie ceną - prognozuje Dorota Dębińska - Pokorska.

Jak zapowiada, rynek energii będzie więc podzielony na dwie części: odbiorcy zainteresowani tylko zakupem energii i dla nich cena będzie decydującym czynnikiem o wyborze sprzedawcy oraz odbiorcy zainteresowani usługami dodatkowymi np. home assistance, gdzie sprzedawcy powinni poszukiwać dodatkowej marży.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP