Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ciepłownicy i odbiorcy poznają swoje potrzeby

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-02-2009 18:40

Odbiorcy i klienci powinni być lepiej informowani o podwyżkach cen i stawek opłat za energię cieplną, co zaliczyć można do praktyk dobrego biznesu zakładów energetycznych.

To kluczowy wniosek, jaki ustalono podczas spotkania przedstawicieli energetyków z zarządcami spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, które zorganizował - już po raz drugi - Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii przy Urzędzie Regulacji Energetyki.
- Odpowiednio wczesne powiadomienie o zmianach cen wraz z uzasadnieniem nie tyle sformalizowanym, lecz wyjaśniającym istotę podwyżek, przyczyni się do ich koniecznej akceptacji przez konsumentów oraz podniesienia świadomości, że uzyskują w zamian bezpieczeństwo dostaw ciepła. - powiedział Paweł Bogusławski, rzecznik OPiE.

Jak poinformował Jacek Szymczak, prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie, jednym z podstawowych powodów podwyżek cen energii cieplnej w tym roku był gwałtowny wzrost o 40 proc. cen węgla kamiennego na przełomie grudnia i stycznia. Paliwo stanowi obecnie około połowy kosztów produkcji w energetyce systemowej. Do wzrostu cen ciepła i wody ciepłej przyczyniły się także podwyżki cen energii elektrycznej, wyższe opłaty za infrastrukturę liniową (ciepłociągi) oraz konieczność podwyższenia stawek amortyzacyjnych.

- Współczynnik dekapitalizacji majątku trwałego naszych członków wzrósł z 50 proc. na początku 2002 roku do 59 proc. obecnie - powiedział prezes IGCP. - Zwiększone wydatki inwestycyjne wymuszone są zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw energii i ich ciągłości.

Według jego informacji, 270 zrzeszonych w izbie producentów ciepła stosuje coraz częściej praktykę wpierw zapowiedzi zmian cen, a później wczesnego informowania o jej skali. Mieści się to w praktyce dobrego biznesu. Jednak zdaniem przedstawicieli spółdzielni, szczególnie w mniejszych miastach zawiadomienia o podwyżkach zgłaszane są zbyt późno, co komplikuje planowanie wydatków i działalność instytucjonalnym odbiorcom ciepła.

- Brakuje ponadto racjonalnego i wyczerpującego uzasadnienie podwyżek co powoduje, że odium złości lokatorów i pomówień o złe działanie spada na zarządcach budynków - podkreślił Ryszard Jajszczyk ze Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP.

Prezes Szymczak powiedział, że IGCP wraz z Ministerstwem Gospodarki przygotowuje projekt nowego modelu funkcjonowania ciepłownictwa. Jednym z jego celów jest „upodmiotowienie” konsumentów dla biznesu ciepłowniczego, ponieważ dziś prawo negocjacji cen mają jedynie - zgodnie z ustawą energetyczną - odbiorcy, którymi są głównie spółdzielnie mieszkaniowe i zarządy wspólnot mieszkaniowych. Jak wynikało z pierwszego spotkania w listopadzie, jakie zorganizował Rzecznik OPiE, ciepłownicy muszą się liczyć z grą rynkową. Świadczy o tym to, że w ub.roku przedsiębiorstwa gazownicze podłączyły około 100 tys. nowych odbiorców, którzy gaz wykorzystują także do celów ogrzewania.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP