PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co może klient na rynku energii elektrycznej i gazu

Autor: wnp.pl (DC)
20-04-2014 08:31
Co może klient na rynku energii elektrycznej i gazu
Fot. Fotolia

Urząd Regulacji Energetyki (URE) przy wsparciu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął akcję edukacyjno - informacyjną na temat praw konsumenta energii elektrycznej i paliw gazowych.

URE i UOKiK wspólnie opracowały "Zbiór Praw Konsumenta Energii Elektrycznej" oraz "Zbiór Praw Konsumenta Paliw Gazowych". Akcja ma na celu podniesienie poziomu wiedzy konsumentów na temat funkcjonowania rynku energii elektrycznej i gazu oraz przysługujących odbiorcom praw.
- Akcja informacyjna ma budować świadomość klientów. Zwiększenie świadomości i wiedzy odbiorców, łatwiejszy dostęp do informacji o swoich prawach oraz edukacja konsumentów wywierają presję na sprzedawców. W efekcie sprzedawcy muszą zapewnić odpowiednie standardy obsługi świadomych swoich praw konsumentów. Zakończenie prac nad zbiorami praw konsumentów to dobry moment na upowszechnienie zbiorów praw konsumenta wśród środowisk opiniotwórczych, a w konsekwencji szerzej wśród społeczeństwa - mówi Maciej Bando, wiceprezes URE.

- W sposób szczególny popieramy inicjatywy, mające na celu ochronę słabszych uczestników rynku - Opublikowane w ubiegłym roku przez UOKiK wyniki badań "Konsument na rynku gazu sieciowego" pokazały, że zdecydowana większość polskich konsumentów nie posiada wiedzy na temat możliwości zmiany sprzedawcy gazu czy źródeł pomocy w przypadku sporu z dostawca gazu. To wskazuje na niski poziom świadomości konsumentów, a tym samym większą potrzebę edukacji - dodaje Barbara Mroczek, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej UOKiK.

Realizowane w ramach tej akcji działania zostaną wsparte przez Federację Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

URE zapewnia, że opracowane zbiory praw stanowią praktyczne kompendium wiedzy dla odbiorców energii i paliw gazowych w gospodarstwach domowych. Publikacje zawierają praktyczne informacje dotyczące zarówno praw odbiorców, jak również funkcjonowania rynku oraz sprzedaży i dostawy energii elektrycznej i paliw gazowych.

Wśród podstawowych przesłanek powstania dokumentów znalazły się m.in. unijne przepisy wynikające z III pakietu legislacyjnego wskazujące na konieczność udostępnienia konsumentom jasnych i zrozumiałych informacji na temat ich praw. Zakres tematyczny zbiorów został sporządzony na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej określających zakres wiadomości, jakie odbiorca powinien uzyskać.

Wśród kluczowych kwestii poruszonych w dokumentach znajdują się: źródła informacji dla konsumenta; kwestie przyłączenia do sieci; zawieranie i rozwiązywanie umów, elementy umów; sprzedaż rezerwowa; prawo wyboru sprzedawcy; faktury i płatności, taryfy; zasady rozliczeń, zasady korygowania faktur; składanie reklamacji oraz nieuczciwe praktyki rynkowe.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP