PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co utrudnia rozwój rynku energii w Polsce?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
18-03-2015 10:45
Co utrudnia rozwój rynku energii w Polsce?
Fot. PTWP

Konieczność otrzymywania dwóch faktur - jednej za dystrybucję, drugiej za energię, wpływa na niechęć Polaków do zmiany dostawcy energii - mówi Paweł Owczarski, prezes Polskiego Prądu, spółki obrotu energią.

- Faktura kompleksowa, obejmująca zarówno koszt dystrybucji, jak i energii, jest standardem w wielu krajach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. W Polsce jednak, mimo, że teoretycznie taki model też jest możliwy, to w rzeczywistości jego realizacja jest bardzo trudna – ocenia Paweł Owczarski, prezes Polskiego Prądu, spółki obrotu energią.
Jego zdaniem trudności z wdrożeniem umowy kompleksowej wynikają z faktu, iż model faktury kompleksowej został zbudowany w oparciu o preferencje największych polskich spółek dystrybucyjnych. Dla sprzedawców energii jest więc on wyjątkowo niekorzystny, gdyż zakłada odpowiedzialność sprzedawcy za należności odbiorcy z tytułu dystrybucji energii oraz konieczność wnoszenia bardzo wysokich opłat gwarancyjnych. Ponadto, regułą są stałe opóźnienia w przekazywaniu przez dystrybutorów danych pomiarowych, niezbędnych do wystawienia kompleksowej faktury.

- Dlatego właśnie żaden z liczących się sprzedawców energii tego modelu nie wprowadził. Co najlepiej obrazuje istniejący paradoks to fakt, że umów kompleksowych nie zawierają nawet państwowi byli monopoliści na rynku energii, których własne spółki dystrybucyjne rozwiązanie to przygotowały – dodaje Paweł Owczarski.

W jego ocenie idealnym rozwiązaniem byłoby dążenie do modelu amerykańskiego – czyli do sytuacji, gdy gdzie to dystrybutor wystawia klientowi fakturę kompleksową, a następnie uzyskanymi środkami dzieli się ze sprzedawcą.

- Jednak Polska jest o wiele pozycji dalej za Stanami Zjednoczonymi w Rankingu Wolności Gospodarczej, a rozwiązania stosowane na naszym rynku energii nie odbiegają tu od średniej tego zestawienia. Konsekwencje obecnego stanu rzeczy ponoszą polscy obywatele i firmy – ocenia Paweł Owczarski.

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wynika, że na koniec grudnia 2014 r. sprzedawcę energii zmieniło już ponad 410 tys. odbiorców z różnych grup taryfowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP