Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy informatyka pomoże telekomom na rynku energii?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
22-01-2015 05:54
Czy informatyka pomoże telekomom na rynku energii?

Prąd, gaz, telefon... wszystko na jednym rachunku. Choć w sprzedaży usług telekomunikacyjnych oraz mediów widać wiele podobieństw, to procesy bilingowe znacząco się różnią.

Fot. Fotolia

Istnieje bardzo duże podobieństwo sprzedaży usług telekomunikacyjnych oraz mediów, takich jak energia i gaz. Największe podobieństwo można zaobserwować w bezpośredniej obsłudze klienta np. w procesie zawierania umowy, jednak procesy bilingowe - jak rozliczanie produktów czy wykonywanie reklamacji, znacząco się różnią - mówi Cezary Wierzchołek, dyrektor Działu Rozwoju w Pionie Energetyki i Gazownictwa w Asseco Poland.

Czy obsługa informatyczna firm telekomunikacyjnych znacząco różni się od obsługi firm energetycznych?
- Można powiedzieć, że istnieje bardzo duże podobieństwo sprzedaży usług telekomunikacyjnych oraz mediów, takich jak energia i gaz. Największe podobieństwo można zaobserwować w bezpośredniej obsłudze klienta np. w procesie zawierania umowy, czy też dalszej obsługi posprzedażnej. Patrząc dalej np. na procesy bilingowe - rozliczanie produktów czy wykonywanie reklamacji, widzimy już znaczne różnice. W firmach energetycznych jest to dużo trudniejsze dlatego, że dane odczytowo-rozliczeniowe pochodzą od kilku Operatorów Dystrybucyjnych i nie są one dostarczane on-line, a z powodu braku standardów wymiany ze Sprzedawcami istnieje duży kłopot z ich poprawnością.

Czy w firmach telekomunikacyjnych systemy billingowe i systemy CRM (Customer Relationship Management - zarządzanie relacjami z klientem) są znacznie bardziej rozbudowane niż w firmach energetycznych?

- Jeśli chodzi o biling każdy z tych systemów zarówno w telekomach jaki i energetyce posiadał swoje specyficzne funkcjonalności. Są one bardzo skomplikowane i różnią się od siebie ze względu na specyfikę i otoczenie biznesowe w jakim powstawały. Wydaje mi się, iż nie można znaleźć uzasadnienia biznesowego oraz możliwości technicznych aby stare systemy dostosować do rozliczeń nowych mediów, do których nigdy nie były projektowane. Nasuwa się też pytanie na kiedy mogły by one mieć zaimplementowane takie funkcjonalności. Czy perspektywa roku lub dwóch nie jest zbyt odległa ? Nikt w latach 90 nie projektował systemów (przynajmniej ja nie znam takiego wdrożenia) systemu który potrafiłby rozliczyć usługi telekomunikacyjnej, mediów takich jak gaz czy energia jak również ciepło czy wywóz śmieci. Jako Asseco Poland możemy się pochwalić tak nowoczesnym systemem jak AUMS, który potrafi takie rozliczenia wykonać na jednym saldzie odbiorców.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Asseco Poland SA [ACP]

kurs:

56.44 PLN 0.10 (0.18%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP