PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dekada liberalizacji rynku energii, czyli 3 proc. Polaków zmieniło sprzedawcę prądu

Autor: wnp.pl (ICH)
11-12-2017 15:05 |  aktualizacja: 11-12-2017 15:25
Dekada liberalizacji rynku energii, czyli 3 proc. Polaków zmieniło sprzedawcę prądu
Fot. Shutterstock.com

Obowiązek taryfowania odbiorców indywidualnych w zakresie cen sprzedaży energii elektrycznej powinien zostać zniesiony, co pomogłoby zaostrzyć konkurencję, a w efekcie podnieść jakość oferty dla odbiorców - uważają autorzy raportu Polityki Insight.

  • Za symboliczną datę otwarcia rynku energii elektrycznej w Polsce przyjmuje się rok 2007, kiedy odbiorcy indywidualni zyskali możliwość zmiany sprzedawcy prądu.
  • Do końca lipca 2017 roku na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowało się zaledwie 517 tys. odbiorców indywidualnych, tj. około 3 proc. - podaje raport Polityki Insight, którego partnerem jest Fortum.
  • Autorzy raportu Polityki Insight oceniają, że obowiązek taryfowania odbiorców indywidualnych powinien zostać zniesiony, co pomogłoby zaostrzyć konkurencję, a w efekcie podnieść jakość oferty dla odbiorców.

Za symboliczną datę otwarcia rynku energii elektrycznej w Polsce przyjmuje się rok 2007, kiedy została wprowadzona zasada TPA (Third Party Access) i odbiorcy indywidualni zyskali możliwość zmiany sprzedawcy prądu.

W początkowych latach po wprowadzeniu zasady TPA liczba odbiorców indywidualnych  korzystających z prawa zmiany sprzedawcy prądu rosła, jak wskazuje raport Polityki Insight „Od petenta do klienta, czyli 10 lat liberalizacji rynku energii elektrycznej’, w dwu-, trzycyfrowym tempie, a regres nastąpił od 2012 roku.

Raport, którego partnerem jest Fortum, podaje, że do końca lipca 2017 roku na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowało się zaledwie 517 tys. odbiorców indywidualnych, czyli około 3 proc. Czytaj więcej: Spadek dynamiki zmian sprzedawców prądu

- Wśród polskich odbiorców dominuje przywiązanie do tradycyjnych sprzedawców energii
elektrycznej. Nie jest to efekt niewiedzy o możliwości zmiany dostawcy, ale przede wszystkim braku edukacji na temat korzyści, jakie oferuje wolny rynek. To odbiorca powinien mieć wpływ na kształtowanie cen i oferty energii elektrycznej - podobnie jak w przypadku operatorów sieci komórkowej. Taki model działania rodzi konkurencję, która pozwala na rozwój rynku, poszerzanie oferty i dostosowywanie jej do oczekiwań odbiorcy. Osiągnięcie tego poziomu liberalizacji nie jest jednak możliwe bez uproszczenia procedury zmiany sprzedawcy - komentuje Mariusz Caliński, dyrektor ds. sprzedaży energii elektrycznej i gazu w Fortum.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 225 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

744 090 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP