PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Duże firmy energetyczne zdominowały rynek energii

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
26-10-2011 09:28
Duże firmy energetyczne zdominowały rynek energii
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Hurtowy rynek energii jest zdominowany przez kilku głównych graczy, posiadających największe zdolności wytwórcze. Większość dużych przetargów na sprzedaż energii dla odbiorców końcowych wygrywają tylko duże grupy - ocenia Przemysław Chryc, dyrektor marketingu i sprzedaży GDF Suez Energia Polska.

Jak Pan ocenia rynek energii w Polsce?
- Hurtowy rynek energii jest zdominowany przez kilku głównych graczy, posiadających największe zdolności wytwórcze. Zaskakująca jest bardzo mała zmienność cen energii, jaką obserwujemy w kilku ostatnich miesiącach. Niewielka zmienność cen na polskim rynku wynika z tego, większość wytwórców nie wlicza kosztów CO2 w cenę energii.

Na rynkach zagranicznych zmienność cen jest większa, co wynika z tego, że CO2 jest traktowane jako składnik ceny energii. Szczególnie to było widoczne po katastrofie w elektrowni Fukushima w marcu 2011 r. i ogłoszeniu decyzji, że Niemcy będą odchodzić od energetyki jądrowej. Jasne się stało, że w tym momencie zapotrzebowanie na CO2 będzie wyższe, ponieważ energia która zastąpi energię z elektrowni jądrowych, będzie częściowo pochodziła z elektrowni węglowych i gazowych. Tym samym był to impuls do wzrostów cen energii na rynkach sąsiednich, przede wszystkim na rynku niemieckim. Ten wzrost był dosyć znaczny, sięgający w krótkim okresie 15 proc., potem nastąpił spadek cen. Takich zmian na polskim rynku nie ma. Zmiana o ok. 10-15 proc. oznaczałaby zmianę o 20-30 zł. na 1 MWh, a w ostatnich 5 miesiącach ceny w dostawach na rok 2012 wahają się o ok. 3-4 zł , co stanowi blisko 2 proc.

Jeśli chodzi o rynek odbiorców końcowych to widzimy jego ciągły rozwój, coraz większa grupa klientów zmienia sprzedawców, oferty są coraz ciekawsze i coraz bardziej zróżnicowane.

Pojawia się opinia, że większość dużych przetargów na sprzedaż energii dla odbiorców końcowych wygrywają tylko duże grupy. Zgadza się Pan z tą oceną?

- Nie zaprzeczę tej opinii. Nie wynika to tylko z tego, że duże grupy mają niskie ceny energii. Na rynku funkcjonują firmy, które mają na celu pozyskanie określonego wolumenu, ale są też podmioty, które za cel stawiają sobie uzyskanie jak najwyższych marż. Jeżeli rynek hurtowy daje atrakcyjniejsze możliwości uzyskania marż niż rynek odbiorców końcowych to część sprzedawców nie jest mocno zainteresowana rynkiem odbiorców końcowych. W ten sposób duże grupy utrzymują wolumen sprzedanej energii, ale rezygnują z części marży, która byłaby możliwa do zarobienia. Mniejsze podmioty, których celem jest maksymalizacja marż i zysków, decydują się głównie na sprzedaż w segmencie hurtowym, gdzie marże można uzyskać w łatwiejszy sposób.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP