Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dyrektor GE: trzeba stworzyć markę Europy Środkowo-Wschodniej

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
30-08-2013 06:07
Dyrektor GE: trzeba stworzyć markę Europy Środkowo-Wschodniej
Fot. ARC

Potrzebna jest współpraca w zakresie doskonalenia środowiska dla innowacji, zwiększania potencjału ekonomicznego, a także tworzenia marki Europy Środkowo-Wschodniej. Większa rozpoznawalność Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu zagwarantuje nam większą konkurencyjność i szybszy wzrost gospodarczy - mówi Peter Stracar, dyrektor regionalny GE na Europę Środkowo-Wschodnią.

Do niedawna pracował pan w Azji i Afryce. Jaką te regiony mają przewagę nad Europą Środkowo-Wschodnią w kontekście biznesowym?
- W swoim życiu zawodowym miałem rzeczywiście niezwykłą możliwość pracować w Czechach oraz innych krajach Europy Środkowej w czasie, kiedy te znajdowały się na bardzo wczesnym etapie transformacji gospodarczej. To były bardzo ciekawe czasy. Później miałem okazję pracować na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz Azji. Teraz jestem w Europie Środkowej, więc wygląda na to, że wracam do korzeni.

Wydaje się, że Europa Środkowo-Wschodnia - w tym Polska, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia - poczyniła na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat niesamowite postępy. Jesteśmy dziś w Unii Europejskiej, transformacja dobiegła końca, przeszliśmy od gospodarki planowej do gospodarki rynkowej.

Nie możemy porównywać Europy Środkowo-Wschodniej z Azją jako całością, gdyż Azja to niezwykle zróżnicowany region. Z jednej strony mamy Japonię, która posiada bardzo dojrzałą gospodarkę, a z drugiej Indie, gospodarkę wschodzącą, która znajduje się w bardzo wczesnym stadium swojego rozwoju. Dużo mówi się o Chinach, Indiach, czyli dużych gospodarkach wschodzących, i jeśli już musielibyśmy jakoś porównywać Europę Środkowo-Wschodnią z Azją, to prawdopodobnie właśnie z tymi krajami, gdyż ich wspólną cechą jest wczesny etap rozwoju gospodarczego.

Weźmy przykład Indii - tam mieszka miliard ludzi. Stwarza to ogromne możliwości rozwoju na przestrzeni wielu lat. Jednak gdy pod tym kątem spojrzymy na Europę Środkowo-Wschodnią, wszelkie porównania tracą sens, gdyż mieszka tu zaledwie sto trzydzieści milionów ludzi. Ale mamy silne atuty: wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, ekspertów i inżynierów, solidny system prawny, jesteśmy częścią Unii Europejskiej. Zatem region charakteryzuje się stabilnością i przewidywalnością, co jest kluczowe dla biznesu. Dodatkowo, koszty prowadzenia działalności gospodarczej są tu rozsądne, co daje regionowi szansę, by stać się najszybszą i najbardziej dynamiczną częścią Europy.

Mówi pan o przewagach Europy Środkowej, ale wydaje się, że przynajmniej niektóre kraje azjatyckie potrafią w lepszy sposób przyciągnąć inwestorów zewnętrznych.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP