Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Elektromobilność. Jaki biznes mogą robić OSD?

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
08-03-2017 07:20
Elektromobilność. Jaki biznes mogą robić OSD?

Jacek Zimmer, Kancelaria Adwokacka dr hab. Mariusz Swora

Fot. mat. pras.

Patrząc przez pryzmat prawa europejskiego OSD poza przyłączaniem punktów ładowania i zapewnieniem dystrybucji do nich energii, co jest już dziś ich obowiązkiem, mogłyby - jak się wydaje już dziś - budować także stacje ładowania i udostępniać je na zasadzie TPA podmiotom chcącym świadczyć usługę ładowania na rzecz zainteresowanych użytkowników – mówi radca prawny Jacek Zimmer, Kancelaria Adwokacka dr hab. Mariusz Swora.

Propozycja zmian dyrektywy elektroenergetycznej, która stanowi jeden z elementów tzw. pakietu zimowego przedstawionego przez Komisję Europejską 30 listopada ub.r., przewiduje wprowadzenie przepisów umożliwiających operatorom systemów dystrybucyjnych (OSD) rozwój własnych sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych w zakresie w jakim rynek nie dostarczy wystarczających sygnałów do budowy takiej sieci. Czy to oznacza, że OSD mogłyby też świadczyć usługę ładowania, włącznie ze sprzedażą energii elektrycznej?

- Zgodnie z projektem przepisów przedstawionych przez Komisję Europejską warunkiem prowadzenia przez OSD działalności polegającej na rozwoju własnych sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych ma być uprzednia zgoda regulatora krajowego na prowadzenie takiej działalności oraz przeprowadzenie otwartej i przejrzystej procedury przetargowej, której wyniki potwierdzą, że inne podmioty nie są zainteresowane rozwojem własnej sieci punktów ładowania.
O ile zatem doszłoby do takiej sytuacji, że nikt inny niż OSD nie chciałby budować stacji ładowania to w moim rozumieniu zaproponowanych przepisów także OSD podlegające unbundlingowi, czyli nie mogące prowadzić obrotu energią elektryczną, budując własne stacje ładowania mogłyby też świadczyć usługę ładowania pojazdów elektrycznych, w tym rozliczać z użytkownikami koszt energii elektrycznej zużytej na potrzeby ładowania pojazdu. Przepisy mówią bowiem o tworzeniu, posiadaniu, obsłudze i zarządzeniu punktami ładowania.

Z drugiej strony przedstawiony projekt nie przesądza tego jednoznacznie, można więc przyjąć taką interpretację, że OSD może jedynie obsługiwać w pełni punkt ładowania pełniąc rolę tzw. operatora punktu ładowania, ale za samo świadczenie usługi, czyli w praktyce za zawarcie umowy i rozliczenie kosztów z użytkownikiem musiałby odpowiadać podmiot trzeci na przykład sprzedawca energii. W takim modelu infrastruktura ładowania zarządzana przez OSD objęta byłaby zasadami TPA, a OSD nie zawierałby umowy z użytkownikiem.

Model taki niesie ze sobą praktyczne trudności, wymagałoby to bowiem udostępniania punktu ładowania, każdemu zainteresowanemu sprzedawcy oraz przypisywania energii zużytej do ładowania pojazdów do poszczególnych sprzedawców.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP