Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Elektromobilność wymaga stworzenia nowej energetyki

Autor: WNP.PL (Piotr Myszor)
11-05-2017 20:24

Nadchodząca era samochodów elektrycznych jest szansą dla gospodarki i energetyki, wymaga jednak inwestycji i wielu zmian zarówno w infrastrukturze, jak i mentalności użytkowników - stwierdzili uczestnicy sesji „Elektromobilność a elektroenergetyka” w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, a także minister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej w latach 2011-2013, powiedział, że obawa o spowodowanie przez elektromobilność wzrostu emisji CO2 na skutek większej produkcji energii elektrycznej to zabobon. Korolec, podobnie jak Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, wskazuje, że w wypadku energetyki zawodowej stosowane technologie i obowiązujące normy wymuszają utrzymywanie emisji na niskim poziomie więc są one znacznie mniej uciążliwe ekologicznie niż ogrzewane węglem domy.
Według Michała Kurtyki czyste powietrze to ważny atut samochodów elektrycznych, zwłaszcza dla dużych miast, np. takich jak Warszawa, gdzie nawet 60 proc. zanieczyszczeń pochodzi z transportu. - Jest też wiele korzyści dla gospodarki. Co roku z Polski wyjeżdżają dziesiątki miliardów euro wydawanych na zakup ropy naftowej więc zastąpienie ropy naftowej przez wytwarzaną lokalnie energię elektryczną to ważny argument z punktu widzenia gospodarki - mówił Michał Kurtyka.  

Henryk Mucha, prezes spółki PGNiG Obrót Detaliczny, stwierdził, że choć elektromobilność to trend, który prędzej czy później zdominuje motoryzację, nie można nie doceniać rynku gazu, jako mniej uciążliwej ekologicznie alternatywy dla transportu opartego o silniki spalinowe. Mucha widzi szanse np. na rozwój transportu miejskiego napędzanego gazem CNG. - Większość z 22  stacji tankowania CNG w sieci PGNiG jest umieszczona w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Miasta, które wykorzystywały ten napęd kupują kolejne autobusy - podkreślił Henryk Mucha i wskazał przykład Tychów, gdzie jeździ już 75 autobusów na gaz CNG, a do roku 2020 będzie kolejnych 71.

Profesor Piotr Moncarz, członek rady nadzorczej Electromobility Poland, współzałożyciel i przewodniczący US-Polish Trade Council, a także doradca prezydenta Katowic ds. współpracy z Doliną Krzemową, zwrócił uwagę, że rozwój elektromobilności wymaga znalezienia własnych rozwiązań, odpowiadających lokalnym warunkom. Kopiowanie przykładów z krajów, gdzie elektromobilność się rozwinęła, może się nie sprawdzić. - W Norwegii czy Kalifornii dominuje budownictwo jednorodzinne, więc każdy indywidualnie może powiesić ładowarkę na ścianie w garażu. W wypadku wielkomiejskiej zabudowy wielorodzinnej nie ma takich możliwości, trzeba przygotować system ładowania w pobliżu miejsc parkingowych - ocenił Piotr Moncarz.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 104 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP