PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Enea zmienia strategię w segmencie detalicznym

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
29-02-2012 16:36
Enea zmienia strategię w segmencie detalicznym

Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek

fot. PTWP (Andrzej Wawok)

- Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu (obrotu - wnp.pl) w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek, członek zarządu ds. ekonomicznych Enei.

Poznańska grupa energetyczna Enea przedstawiła dzisiaj wstępne wyniki za IV kwartał 2011 roku i takież wyniki za 2011 rok. Jedynym segmentem działalności grupy w 2011 roku, w którym wobec roku poprzedniego zanotowała ona zarówno spadek przychodów – o 6,6 proc. jak i EBITDA – o 26,3 proc. okazał się segment obrotu energią elektryczną.
- Trzeba mieć świadomość, że baza z jakiej wychodziliśmy była relatywnie duża, gdyż grupa Enea na tle naszych konkurentów rynkowych prezentowała w segmencie obrotu relatywnie wysoką rentowność. Ona się kształtowała na poziomie ponad 5 proc. podczas gdy nasi najwięksi konkurenci prezentowali odpowiednio 2,5 i 1,5 proc. rentowności. Strategią grupy jest odbudowa pozycji rynkowej pod kątem uzyskiwania jak największego udziału w rynku. To będzie się prawdopodobnie odbywało kosztem marży. Stąd też zakładamy, że trend jeśli chodzi o wynik tego segmentu w krótkim okresie będzie negatywny – powiedział Hubert Rozpędek, członek zarządu ds. ekonomicznych Enei, podczas konferencji prasowej.

Czytaj też: Janosik rządzi na rynku energii

EBITDA grupy Enea wzrosła z 1365 mln w 2010 roku do 1562 mln zł w 2011 roku, czyli o 14,4 proc. Wzrost wskaźnika EBITDA zanotowało wytwarzanie energii elektrycznej - o 40,2 proc., dystrybucja - o 10,3 proc., w obrocie wskaźnik ten spadł o wspomniane już 26, 3 proc., a na pozostałej działalności wzrósł o 2 proc. Spadek EBITDA w obrocie za 2011 rok Enea tłumaczy m.in. niższą marżą tzw. pierwszego pokrycia, ale także mniejszą o 785 GWh ilością energii sprzedanej odbiorcom końcowym i brakiem sprzedaży energii elektrycznej na pokrycie różnic bilansowych do Enea Operator.

- Faktycznie sytuacja nasza jest taka, że w strukturze odbiorców mamy relatywnie duży udział małych i średnich przedsiębiorstw. To są przedsiębiorstwa atrakcyjne z punktu widzenia poziomu marż natomiast z drugiej strony też relatywnie podatne na zmian dostawców energii. My w swoich założeniach strategicznych chcemy tych klientów zlojalziować (…) I to będzie miało w krótkim okresie negatywny wpływ na marże, a w długim okresie będzie pozytywne od strony udziałów w rynku. Jeżeli chodzi o podejście do klientów większych sytuacja jest taka, że w okresach wcześniejszych przyjmując oczekiwany przez spółkę poziom marży oddaliśmy część tego rynku. Natomiast przygotowując się do walki konkurencyjnej zweryfikowaliśmy swoje podejście zbliżając się poziomem marży do naszych konkurentów rynkowych. Zakładamy, że część tego rynku uda nam się odbudować – mówił Hubert Rozpędek.

NA GIEŁDZIE

ENEA [ENA]

kurs:

9.66 PLN 0.05 (0.52%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP