Energetyczna przyszłość Francji: atom, OZE, Smart Grid i auta na prąd

Energetyczna przyszłość Francji: atom, OZE, Smart Grid i auta na prąd
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Utrzymanie produkcji energii z atomu na stałym poziomie, rozwój i integracja z systemem energetycznym źródeł odnawialnych - to główne założenia transformacji energetycznej we Francji. Sposobów na obniżenie emisji CO2 kraj ten będzie szukał m.in. w samochodach na prąd.

Francuski parlament pracuje obecnie nad rządowym projektem ustawy o transformacji energetycznej, która w życie powinna wejść w połowie 2015 r. Główne kierunki strategii energetycznej Francji w tej ustawie to określenie dopuszczalnego pułapu mocy elektrowni jądrowych na 62,3 GW, czyli dokładnie tyle, ile teraz, wzrost udziału źródeł odnawialnych (OZE) i efektywności wykorzystania energii.

Ustawa stanowi, że udział atomu w produkcji energii elektrycznej powinien spaść z 75 do 50 proc. w perspektywie 2025 r., ale - jak powiedział PAP wicedyrektor Komisariatu Energii Atomowej (CEA) Herve Bernard zapisy te nie stanowią ograniczenia wykorzystania energii jądrowej, tylko przewidują wzrost wykorzystania źródeł odnawialnych (OZE). CEA jest rządową organizacją prowadzącą badania w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zajmuje się też wszystkimi źródłami energii o niskiej emisji CO2 jak atom, OZE, wodór.

"Przy określonym limicie mocy elektrowni jądrowych wzrost OZE automatycznie powoduje spadek udziału atomu, co jednak nie oznacza zamykania elektrowni jądrowych. Oznacza jednak, że włączeniu nowych źródeł będzie towarzyszyć odłączanie innych" - wyjaśnił Bernard.

Trzy lata temu, ubiegając się o stanowisko prezydenta Francois Hollande obiecywał zamknięcie najstarszej francuskiej elektrowni jądrowej Fessenheim. Projekt ustawy nie przesądza jednak, co miałoby zostać zamknięte gdy ruszy budowany we Flamanville blok z najnowszym reaktorem EPR.

"Dziś rząd skłania się do przemyślenia kwestii Fessenheim, argumentując, że zamknięcie całej elektrowni z dwoma blokami niekoniecznie jest najlepszym wyjściem. Być może lepsze byłoby zamykanie dwóch bloków w elektrowniach mających ich cztery czy cześć, tak by cały kompleks działał dalej" - powiedział Bernard. Przypomniał, że w Fessenheim - po serii usterek i wypadku w Fukushimie - przeprowadzono gruntowną i kosztowną modernizację. "Dziś wybór co zamknąć nie jest już tak ewidentny" - ocenił.

Unijna polityka redukcji emisji w zasadzie nie dotyczy sektora energetycznego we Francji, zdominowanego przez elektrownie jądrowe i wodne. Jak wskazał Bernard, głównymi źródłami emisji we Francji są samochody oraz ogrzewanie domów i mieszkań. Stąd intensywne prace nad poprawą opłacalności i parametrów samochodów elektrycznych oraz wykorzystania ich akumulatorów do magazynowania energii - jednego z głównych problemów włączenia do systemu energetycznego źródeł odnawialnych, nie zawsze pracujących.

Przewidujemy, że do 2020 r. we Francji będzie 2-3 miliony elektrycznych samochodów, co poważnie zmieni strukturę popytu na energię elektryczną - powiedziała PAP Caroline Kozik z Alstom Grid - zajmującej się sieciami energetycznymi części koncernu Alstom. Jak dodała, aby się one przyjęły, ładowanie samochodów musi odbywać się w domu, za pomocą zwykłej sieci dystrybucyjnej. Jednak użycie ich akumulatorów do magazynowania energii dla całej sieci to dziś jeszcze odległa perspektywa.

Alstom Grid mam pilotażowe projekty z akumulatorami na różnych poziomach systemu - w sieciach przesyłowych, dystrybucyjnych, a szczególnie na poziomie sieci niskiego napięcia. Jednym z celów jest stworzenie w systemie pewnych rezerw energii, oczekujemy też znacznego ograniczenia niekorzystnych zjawisk, generowanych przez rozproszone panele słoneczne - wyjaśniła Kozik.

Według Alstom Grid, osiągnięciem ostatnich lat jest technologia konwertorów VSC przy coraz popularniejszym przesyle energii w formie prądu stałego HVDC. Najpopularniejsze OZE nie są źródłami mocy biernej, parametru odpowiadającemu bezwładności, potrzebnej do bardziej bezpiecznego działania sieci. VSC natomiast potrafi te braki skompensować.

Nie będzie to niespodzianką, jak za jakiś czas główne europejskie korytarze przesyłowe energii elektrycznej zostaną przerobione na HVDC z wykorzystaniem VSC - podkreśliła Kozik. Konwersja taka zwiększa zdolności przesyłowe, co nie jest bez znaczenia w czasach, gdy budowa każdej nowej linii wysokiego napięcia znacznie się opóźnia - wyjaśniła.

Nawet jeśli w przyszłości okaże się, że Europa jest jedynym obszarem, na którym masowo subsydiuje się OZE, to jednocześnie może uzyskać znaczącą przewagę konkurencyjną, związaną z opanowaniem technologii integracji z siecią rozproszonych źródeł odnawialnych - oceniła Kozik.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Energetyczna przyszłość Francji: atom, OZE, Smart Grid i auta na prąd

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!