Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grzegorz Lot, Vattenfall, o generalnej umowie dystrybucyjnej

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
10-08-2010 19:15
Grzegorz Lot, Vattenfall, o generalnej  umowie dystrybucyjnej

Brak jednolitych rozwiązań w zakresie stosowania generalnej umowy dystrybucyjnej to duże utrudnienie dla spółek obrotu. W takiej sytuacji jak obecnie teren każdego operatora systemu dystrybucyjnego jest dla sprzedawcy oddzielną wyspą - mówi Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu Vattenfall Sales Poland .

Wiele miesięcy temu operatorzy systemów dystrybucyjnych zrzeszeni w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej wraz z firmami obrotu należącymi do Towarzystwa Obrotu Energią uzgodnili wspólny wzorzec generalnej umowy dystrybucyjnej rekomendując go do powszechnego stosowania, co miało między innymi ułatwić odbiorcom zmianę sprzedawcy. Ten wzorzec jest stosowany, czy nie?
- Wzorzec generalnej umowy dystrybucyjnej powstał, ale jak dotychczas nie stał się powszechnym standardem obowiązującym na rynku. Czy zostanie się on kiedyś standardem powszechnie zastosowany w skali kraju? Na pewno warto, aby istniał jeden standard. Byłoby to bardzo korzystanie rozwiązanie nie tylko dla rynku, czyli klientów i sprzedawców, ale także i dla OSD. Natomiast analizując stan obecny można stwierdzić, że aby osiągnąć ten cel musimy przebyć jeszcze długą drogę.

Brak jednolitych rozwiązań w zakresie stosowania generalnej umowy dystrybucyjnej to duże utrudnienie dla spółek obrotu. W takiej sytuacji jak obecnie teren każdego operatora systemu dystrybucyjnego jest dla sprzedawcy oddzielną wyspą. W każdym przypadku obowiązują inne zasady dotyczące zmiany sprzedawcy, rożne terminy, a także różne dokumenty, które trzeba dostarczyć operatorowi, żeby klient mógł zmienić sprzedawcę. Wszystko to wymusza stosowanie różnych procesów sprzedaż, a tym samym generuje niepotrzebne koszty. Tylko efektywny i tani proces zawierania umów i zmiany sprzedawcy gwarantuje, że działalność związana z pozyskiwaniem nowych klientów może być opłacalna ekonomicznie dla sprzedawców, co wpływa bezpośrednio na aktywność marketingową, produktową, a więc przyczynia się do rozwoju rynku.

Ciekawe jest to, że oczekiwane przez operatorów dane w procesie zmiany sprzedawcy są bardzo rozbieżne i różnią się o kilka-kilkanaście pozycji. Czasami, wydawać się może, że żądane informacje znalazły się na wykazie zupełnie przypadkowo. W wielu przypadkach trudno dociec, do czego dana wartość mogłaby być wykorzystana w procesie zawierania umowy. Samo ustalenie wzoru i jednolitych dla całego kraju danych niezbędnych do zawarcia umowy byłoby znacznym usprawnieniem procesu.

Poza tym, że taka sytuacja może sprzedawców wręcz zniechęcać do zdobywania nowych klientów, a zwłaszcza tak drobnych jak gospodarstwa domowe, to co ona jeszcze w praktyce oznacza dla sprzedawców energii elektrycznej?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP