Ile Polacy są gotowi zapłacić za czyste powietrze w miastach?

Ile Polacy są gotowi zapłacić za czyste powietrze w miastach?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Świadomość, że jakość powietrza ma ogromne znaczenie dla zdrowia i życia jest coraz większa. Tak samo jak świadomość, że czyste powietrze w miastach kosztuje i wymaga pewnych wyrzeczeń. Jak wynika z badań, ludzie są skłonni je ponieść, ale do pewnych granic.

Jak wyjaśnia Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polacy chcą żyć w strefach niskoemisyjnych, ale nie chcieliby aby wyrzeczenia dotyczyły transportu zbiorowego, czyli bilety były droższe.

Ponadto, jak dodaje ekspert, jest pytanie jak wyznaczyć granice takich stref, tak aby do nich wjechać  np. samochodem, ale jednocześnie ograniczyć ilość zanieczyszczeń,

− W Europie jest już ponad 200 stref niskoemisyjnych i można brać stamtąd przykłady, jak to robić - dodaje Maciej Mazur.

Jak podkreśla – to strefy nisko, a nie zeroemisyjne.

 
− Czyli Europa wskazuje nam, że powinniśmy dochodzić etapami, czyli najpierw trzeba ograniczyć liczbę samochodów w strefie, a dopiero na końcu wpuszczać tam zeroemisyjne pojazdy, mówi Mazur. 

W Ministerstwie Rozwoju w ubiegłym tygodniu podpisano umowy o dofinansowanie samorządowych inwestycji w siedmiu miastach. Przeznaczą 1,5 mld zł m.in. w nowe tramwaje i torowiska, autobusy oraz trolejbusy.

− Ponad 400 mln zł otrzymał Toruń na transport w pełni ekologiczny - jak zaznacza Michał Zalewski, prezydent miasta.

I pieniądze te zostaną wykorzystane przede wszystkim na tramwaje.

− Zielona Góra, choć nie ma w ogóle tramwajów, inwestuje w elektryczne autobusy - mówi Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.

Prezydenci zarówno Torunia, jak i Zielonej Góry nie obawiają się podwyżki cen biletów

Jak podkreślają, autobusy są tańsze od autobusów spalinowych, stąd np. chcą zrezygnować z opłat za bilety dla uczniów. 

Darmowe bilety to z pewnością dobry argument za niskoemisyjnym taborem. W dodatku na światowym poziomie produkują go polskie firmy.

W Zielonej Górze do przetargu na autobusy elektryczne zgłosiły się Ursus i Solaris. 17 tramwajów już od bydgoskiej Pesy zakupił Toruń.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ile Polacy są gotowi zapłacić za czyste powietrze w miastach?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!