W Polsce użytkuje się około 750 elektrycznych samochodów osobowych, co nie pozwala na budowę sieci ładowania. Bez niej trudno jednak myśleć o rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Jak wyjść z tego zapętlenia?
W grudniu ub.r. nasz kraj obiegła informacja, że firma Greenway zbuduje w Polsce 75 stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Kto w istocie ma inwestować w te stacje i czy wskazany plan ilościowy jest aktualny?
- Projekt realizowany jest przez firmy Greenway Infrastructure Slovakia i Greenway Infrastructure Poland, wchodzące w skład grupy o nazwie Voltia. W zeszłym roku Komisja Europejska przyznała nam 3,3 mln euro dotacji z programu Connecting Europe Facility (CEF) na stworzenie 85 publicznych stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych przy głównych korytarzach transportowych na Słowacji i w Polsce. W ramach zawartej umowy z Komisją mamy także przygotować analizy wpływu tej infrastruktury na funkcjonowanie transportu elektrycznego.W Polsce ma powstać 75 z tych 85 stacji. W zeszłym roku uruchomiliśmy pierwszą stację ładowania Greenway w Polsce, w warszawskiej Galerii Mokotów.
Dotacje unijne w pełni zaspokajają zapotrzebowanie na kapitał niezbędny do zbudowania sieci Greenway w Polsce?
- Środki z programu CEF pozwalają na sfinansowanie w całości budowy samej infrastruktury, ale potrzebny jest też nasz wkład związany z organizacją i promowaniem projektu oraz wykonaniem niezbędnych analiz. Dodatkowo zakładamy, że finansować będziemy z własnych środków koszty operacyjne funkcjonowania tej infrastruktury i świadczenia na niej usług naszym klientom.Gdzie konkretnie i na jakich zasadach będziecie lokować następne stacje w Polsce?
- O lokalizacjach rozmawiamy z kilkoma grupami podmiotów. Należą do nich galerie handlowe, zlokalizowane przy drogach wylotowych z dużych miast, sieci stacji benzynowych zainteresowane wejściem na rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych, a także bary szybkiej obsługi i hotele.W dalszej części czytaj m.in.:
- Jak wygląda model biznesowy przyłączania stacji do sieci energetycznych;
- Co z koncesją na obrót energią elektryczną;
- W jaki sposób planowana będzie komercyjna sprzedaż;
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?