Ile trzeba rocznie przejechać, by opłacało się kupić "elektryka"?

Ile trzeba rocznie przejechać, by opłacało się kupić "elektryka"?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- EV mają prostszą budowę od samochodów spalinowych (ICE). Sam system przeniesienia napędu w EV składa się z 320 komponentów w porównaniu z 4000 w ICE. To przekłada się na niższe koszty utrzymania auta. Na razie jednak próg rentowności, przy braku akcyzy, jest osiągany dopiero po przejechaniu 50 tys. km rocznie – mówi Kazimierz Rajczyk, Dyrektor Zarządzający Sektorem Energetycznym w ING Banku Śląskim.

  • Z raportu EY i ING Bank Śląski wynika, że w stosunku do roku 2016 jeszcze przed 2023 rokiem na świecie podwoi się liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych (EV), osiągając poziom 6 mln rocznie
  • Autorzy raportu oceniają, że cena EV będzie stopniowo spadać wraz z rozwojem technologicznym; Kazimierz Rajczyk (ING Bank Śląski) wskazuje ,że obecnie próg rentowności EV w Polsce jest osiągany dopiero po przejechaniu 50 tys. km rocznie
  • Według ekspertów w obniżeniu progu rentowności EV pomóc mogłoby, poza niższą ceną baterii, zwolnienie z podatku VAT. Jarosław Wajer EY) wskazuje, że wtedy próg rentowności byłby osiągany  przy eksploatacji na poziomie 30 tys. km  rocznie.
  • Jeśli Polska chce konkurować z potęgami motoryzacyjnymi to, jak uważają autorzy raportu, powinna radykalnie przyspieszyć działania na rzecz elektromobilności; wskazują,  że inwestycja w cały łańcuch wartości nie jest najlepszą strategią
  • O elektromobilności będziemy rozmawiać podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Z raportu "Którym pasem zamierzamy jechać" przygotowanego przez EY i ING Bank Śląski wynika, że jeszcze przed 2023 rokiem na świecie podwoi się liczba sprzedawanych rocznie samochodów elektrycznych (EV). Autorzy wskazują, że jest wiele powodów spodziewanego przyspieszenia - rozwój technologii produkcji baterii, a co za tym idzie spadek cen EV, a także rosnące wymogi środowiskowe związane z emisją gazów cieplarnianych. Eksperci EY i ING szacują, że w 2023 roku około 6% sprzedawanych aut to będą EV.

Czytaj także: PSPA: elektromobilność skorzysta na nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach

Bariery rozwoju elektromobilności


Autorzy raportu uważają, że największą przeszkodą w rozwoju elektromobilności jest cena samochodów elektrycznych, w tym cena baterii, która odpowiada nawet za połowę całego kosztu auta.
Podając przykłady cen aut wykorzystane do określenia progu rentowności użytkowania EV, wskazują, że na przykład cena VW e-Golfa to ok. 160 tys. zł brutto, a benzynowego WV Golfa to ok. 85 t.s. zł

Czytaj również: Raport: szanse i zagrożenia dla rozwoju elektromobilności

Eksperci EY i ING uważają, że nowe technologie produkcji baterii Li-ion z jednej strony spowodują spadek ceny baterii , z drugiej odpowiedzą na oczekiwania użytkowników – czyli pozwolą na swobodne przejechanie 600 km.

Drugą najpoważniejsza bariera rozwoju elektromobilności to niedostateczna infrastruktura. Użytkownicy EV oczekują większej liczby miejsc do ładowania, zwłaszcza szybkiego. Z badania przeprowadzonego przez ING w Holandii wynika, że prawie 75% kierowców oczekuje, że ładowanie baterii będzie trwać maksymalnie 15 minut.

Ekonomika użytkowania "elektryków"


Eksperci EY i ING Banku Śląskiego pokusili się o ocenę ekonomiki użytkowania aut elektrycznych w Polsce. Koszt użytkowania, poza ceną samego auta - czyli w dużej mierze ceną baterii, obejmuje także różnicę pomiędzy ceną energii elektrycznej a ceną innych paliw (benzyny, ropy czy gazu).  Wśród najważniejszych założeń przyjętych na potrzeby analizy są m.in. cena energii elektrycznej w wysokości 0,35 zł/kWh, cena benzyny na poziomie 4,35 zł/litr (raport powstał kilka miesięcy temu).

- EV mają prostszą budowę od samochodów spalinowych (ICE). Sam system przeniesienia napędu w EV składa się z 320 komponentów w porównaniu z 4000 w ICE. To przekłada się na niższe koszty utrzymania auta. Na razie jednak próg rentowności, przy braku akcyzy, jest osiągany dopiero po przejechaniu 50 tys. km rocznie – mówi Kazimierz Rajczyk, Dyrektor Zarządzający Sektorem Energetycznym w ING Banku Śląskim.

Według ekspertów EY w obniżeniu progu rentowności EV pomóc mogłoby, poza niższą ceną baterii, zwolnienie z podatku VAT. Oceniają, że wtedy próg rentowności byłby osiągany już przy eksploatacji na poziomie 30 tys. kilometrów rocznie.

- Oczekujemy, że w ciągu następnych 7 lat większość barier dla EV związanych z infrastrukturą, pojemnością i ceną baterii oraz łącznym kosztem użytkowania EV, zostanie pokonana Aby tak się stało, producenci muszą wzmocnić konkurencyjność EV poprzez rosnącą ekonomikę skali i malejące koszty systemu przeniesienia napędu, w tym głównie koszty baterii - mówi Jarosław Wajer, Partner w Dziale Doradztwa Biznesowego EY.

Wpływ elektromobilności na gospodarkę


Autorzy raportu wskazują, że rosnąca produkcja EV, przy malejącym udziale ICE, zmieni łańcuch dostaw, co będzie miało wpływ na producentów podzespołów. Firmy wytwarzające lub transportujące elementy systemu przeniesienia napędu muszą się liczyć ze spadkiem przychodów. Prostsza produkcja samochodów elektrycznych będzie także oznaczać spadek zatrudnienia w sektorze oraz zmiany funkcjonowania sieci dealerskich (ze względu na łatwiejszy serwis aut).

- Rozwój sektora EV i wynikająca z tego spadająca liczba samochodów spalinowych wymusi na sektorze paliwowym przestawienie produkcji, na przykład w stronę sztucznych tworzyw. Bez wątpienia powstanie rozbudowanej infrastruktury ładowania, zwłaszcza w miastach, będzie wyzwaniem dla sieci elektroenergetycznej i całego sektora energetycznego – dodaje Kazimierz Rajczyk.

- Różnice w opodatkowaniu paliw i energii elektrycznej spowodują, że rozwój EV wpłynie także na budżety państw. Efekt może być wzmocniony w przypadku, gdy rządy zdecydują się na ulgi podatkowe, mające wzmocnić rozwój EV. W dłuższej perspektywie można oczekiwać zmian w opodatkowaniu, na przykład energii elektrycznej - mówi Jarosław Wajer.

Elektromobilność w Polsce


Zdaniem ekspertów EY i ING Bank Śląski jeśli Polska chce konkurować z potęgami motoryzacyjnymi, powinna radykalnie przyspieszyć działania na rzecz elektromobilności.

- Jeśli zakładamy, że za 10 lat większość kupowanych samochodów będzie elektryczna, to już teraz musimy zdobywać doświadczenie konieczne do konkurowania z innymi. Ale inwestycja w cały łańcuch wartości nie jest najlepszą strategią – warto skupić się na tych elementach, które obiecują największą innowacyjność i wzrost w przyszłości – uważa Jarosław Wajer.

- Warto również zastanowić się nad optymalnym dla Polski modelem rozwoju sektora elektromobilności,w szczególności nad rozłożeniem odpowiedzialności za rozwój infrastruktury na poszczególnych jego uczestników. To oczywiście wymaga dialogu i dalszej współpracy regulatora ze środowiskami naukowym, prawniczym i biznesem nad możliwymi zmianami w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych –mówi Dorota Zabłocka, Prawnik i Doradca Regulacyjny w Zespole Energetyki Innowacyjnej EY Law.

Unia Europejska wymaga, by do 2020 roku zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się EV w zaludnionych aglomeracjach. Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez polski rząd zakłada zbudowanie prawie 7 tys. punktów ładowania. W ocenie autorów raportu wszystko wskazuje na to, że zbudują je duże koncerny energetyczne, bo jak oceniają w przyjętym przez rząd modelu prywatni inwestorzy nie będą w stanie z nimi konkurować.

- Polska nie uzyska przewagi konkurencyjnej wobec innych gospodarek w obszarze elektromobilności bez przemyślanego systemu zachęt i ulg, nie tylko dla rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych, ale również dla użytkowników EV. Na razie główną zachętą w Polsce, dla zwykłych użytkowników samochodów, jest zwolnienie z akcyzy, ale bez zwolnień z podatku VAT samochody elektryczne jeszcze przez pewien czas nie będą atrakcyjne ekonomicznie – podsumowuje Jarosław Wajer.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ile trzeba rocznie przejechać, by opłacało się kupić "elektryka"?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!