W ramach Ministerstwa Rozwoju - pierwszym działaniem w tym obszarze jest uchwala Rady Ministrów przyjęta 16 lutego br., akceptująca Plan odpowiedzialnego rozwoju przedłożona przez Mateusza Morawieckiego, ministra rozwoju i wicepremiera ds. gospodarczych.
W ramach Ministerstwa Energii muszą zostać podjęte działania (Dyrektywy EED i RED), ponieważ brak ich wdrożenia grozi nałożeniem kar na państwo członkowskie. W związku z powyższym przygotowywana jest ustawa zmieniająca ustawy Prawo Energetyczne i o Odnawialnych Źródłach Energii. Ustawa ma być próbą uregulowania takich ważnych kwestii, jak zasady funkcjonowania systemu pomiarowego oraz system wsparcia wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. To ostatnie wydaje się kwestią bardzo trudną, bo o ile sama modyfikacja systemu aukcyjnego czy podejścia do prosumentów nie powinna nastręczać zbyt wielu problemów, o tyle notyfikacja Komisji Europejskiej „nowego wsparcia” przed 1 lipca 2016 r. jest raczej mało prawdopodobna.
Spróbujmy się skupić zatem na podejmowanych przez Ministerstwo Energii inicjatywach, z których możemy wywnioskować cele polityki energetycznej lansowane przez resort. Przy czym nie mówmy teraz o dokumencie Polityka energetyczna Polski do 2050, z racji tego, że nie ma on rangi ani mocy ustawy (podejście poszczególnych rządów do wcześniejszych dokumentów był delikatnie mówiąc swobodny), a jego projektowanie ze względu na zakres zmian zajmie przypuszczalnie przynajmniej kilka kolejnych miesięcy (wypowiedz ministra Grzegorza Tobiszowskiego z 7 kwietnia br.). Pozostaje mieć nadzieję, że jak mówi minister "Nowa polityka energetyczna Polski 2050 r. będzie i powinna być ważnym dokumentem dla sektora nie tylko energetycznego, ale też dla sektora surowcowego".
Jakie konkretne i interesujące dla gospodarki działania możemy zaobserwować?
W styczniu br. Ministerstwo Energii wyznaczyło trzy główne kierunki na jakie powinny być nakierowane działania resortu, tj.:
- zapewnienie bezpieczeństwa dostaw paliw i energii po akceptowalnych cenach, w tym modernizacja krajowego potencjału wytwórczego;
- wykorzystanie potencjału krajowego sektora energetycznego w zakresie innowacyjności i dywersyfikacji technologicznej;
- działania na rzecz kształtowania polityki energetyczno-klimatycznej UE.
Odzwierciedlenie powyższego podejścia już można zauważyć w wystąpieniach publicznych ME.
W projekcie Krajowego Programu Reform Europa 2020, Aktualizacja 2016/2017 jako główne działania rządu na najbliższe lata należy pozytywnie wyróżnić:
- wspieranie rozwoju infrastruktury energetycznej poprzez współfinansowanie z podmiotami prywatnymi w ramach programu „Inwestycje Polskie”,
- ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE,
- poprawa efektywności energetycznej – planowane jest przyjęcie nowej ustawy o efektywności energetycznej (mamy nadzieję na drugi lub trzeci kwartał br.),
- wspieranie efektywności energetycznej w budownictwie,
- wspieranie inwestycji w odnawialne źródła energii – przewidywana nowelizacja ustawy o OZE w drugim kwartale 2016 r.
Z publicznych wystąpień i działań ME:
• uruchomienie projektu pn. Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE,
• uruchomione w ME prace w zakresie mikroklastrów energetycznych.
Należy wnioskować, że miasta i gminy powinny odgrywać większą rolę w zakresie zrównoważonego rozwoju, a tworzenie tzw. mikroklastrów energetycznych powinno wpisywać się w te działania, ułatwiając przemyślaną gospodarkę zasobami OZE oraz budowanie lokalnej samowystarczalności energetycznej. Należy mieć nadzieję, że przejęcie od 1 kwietnia 2016 r. przez Ministerstwo Energii nadzoru właścicielskiego nad spółkami energetycznymi ułatwi działania w tym obszarze.
Wyraźnie widać z powyższych przykładów i różnych przekazów publicznych, że „Polityka 2050” ma opierać się na wiedzy i potencjale technicznym oraz surowcowym kraju. Zgodnie z zapowiedzią ministra Grzegorza Tobiszowskiego, Polityka energetyczna 2050 powinna być przyjęta przez rząd w ciągu kilku miesięcy, z węglem jako podstawowym dla polskiej gospodarki nośnikiem energii i surowcem na najbliższe dekady. Działania w tym obszarze są oczekiwane przez uczestników rynku i inwestorów. Wyznaczenie polskiego miksu energetycznego ustalającego sposób implementacji unijnych celów polityki klimatyczno-energetycznej na okres 2020-2030 w zakresie redukcji emisji CO2, wzrostu OZE i poprawy efektywności energetycznej, będzie podstawą do dalszych uzgodnień w tym zakresie na poziomie unijnym. Zintegrowane plany rozwoju energii i klimatu na lata 2020-2030 z perspektywą do 2050 mają być notyfikowane KE po konsultacjach z państwami członkowskim w regionie w ramach wdrażania koncepcji Unii Energetycznej.
Pozostaje mieć nadzieję, że założenia będą po prostu kolejno wdrażane...
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Istotne zagadnienia polityki energetycznej kraju