PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Moroz, RWE, o różnicach na rynku energii w Polsce i w innych krajach UE

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
02-11-2009 05:02
J. Moroz, RWE, o różnicach na rynku energii w Polsce i w innych krajach UE

Większa ilość podmiotów na rynku, duża płynność rynku i duża aktywność sprzedawców energii to główne cechy odróżniające konkurencyjne rynki energii od rynku polskiego - mówi Janusz Moroz, członek zarządu RWE Polska ds. handlu.

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy polskim rynkiem energii a konkurencyjnymi rynkami w innych krajach?
Jeśli popatrzymy na rynki w pełni konkurencyjne, jak rynek brytyjski, to widać, że oprócz delikatnej regulacji, ale czujnej i skutecznej, mamy inną strukturę rynku. W Wielkiej Brytanii jest 7 graczy o bardzo podobnym potencjale, najmniejszy z nich ma 11 proc. rynku a największy 18 proc. Każdy z tych graczy posiada innego właściciela. W takim środowisku można doprowadzić do rzeczywistej konkurencji. Spółki sprzedażowe mają bardzo mocno rozwiniętą akcję "door to door", gdzie tysiące sprzedawców odwiedza klientów w domach i oferuje im różne produkty związane z energią elektryczną. Różnica w cenach energii jest już na poziomie wytwarzania. Jest tam płynny rynek, gdzie produkty można kupić z wyprzedzeniem 2-3 letnim i poprzez odpowiedni zakup, gdzie u jednego sprzedawcy jednocześnie można kupić np. energię elektryczną i gaz, można osiągnąć oszczędności w skali roku nawet 250 funtów dla przeciętnego gospodarstwa domowego, gdzie rachunek roczny wynosi 1000 funtów. 25 proc. różnicy w cenie w polskich warunkach jest nieosiągalne. W Wielkiej Brytanii rocznie sprzedawców zmieniają miliony odbiorców.

Obecnie jednak w Polsce sprzedawcy oferują po kilka, podobnych do siebie, produktów i nie zachęcają odbiorców do skorzystania z rynku...

Instrumenty sprzedażowe wytworzą się same. Jeśli będzie płynna giełda, jeśli wytworzą się gracze na rynku i będzie można wytworzyć różnicę w cenie na poszczególnych odcinkach łańcucha dostaw, to za tym pójdą oferty dla klientów i inwestycje w ich obsługę. Dziś trudno inwestować w obsługę klienta, w tym w systemy IT ułatwiające obsługę, ponieważ przyszłość branży jest nieznana. Aby to zmienić należy zwiększyć przewidywalność regulacji, uczestnicy rynku powinni wiedzieć, że za rok, lub za kilka lat, będzie tak a nie inaczej. To sprawiłoby, że wszyscy gracze staliby się bardziej odważni i bardziej by zaryzykowali i zainwestowali. Wtedy pojawią się te wszystkie elementy, jakie obserwujemy na rynku brytyjskim i skandynawskim.

Rozmawiał: Dariusz Ciepiela

Czytaj też: J. Moroz, RWE: mamy dobry moment do uwolnienia cen energii



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP