PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jacek Łukaszewski, Schneider Electric: Musimy nadążać za tym, co się dzieje na świecie

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
12-02-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-02-2018 07:42

Musimy nadążać za tym, co się dzieje na świecie, a zwłaszcza w energetyce odnawialnej, bo moim zdaniem wytwarzanie energii z OZE wcześniej czy później stanie się tańsze niż z paliw kopalnych. Wobec tego jeśli spowolnimy zmiany, to staniemy się krajem o drogiej energii, a wtedy siłą rzeczy spadnie konkurencyjność naszego przemysłu, nie będzie się też rozwijała elektromobilność - mówi Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric Polska.

Kiedy głównie auta będą ładowane?

Moim zdaniem z uwagi na koszty większość aut elektrycznych będzie ładowana w czasie, kiedy one nie są używane, to znaczy w nocy, w czasie pracy lub gdy stoją na parkingach. Ładowanie w nocy może być nawet korzystne z punktu widzenia sieci elektroenergetycznej, zapewniając wyrównanie profilu dobowego zużycia. Ładowanie w dzień, szczególnie latem, może prowadzić do wzrostu szczytowego zapotrzebowania na moc. Zakładam, że dostawcy energii będą kształtować pożądane dla nich zachowania użytkowników samochodów odpowiednimi taryfami. Inna sprawa, że aby zaspokoić w ciągu dnia popyt kreowany przez „elektryki”, konieczna będzie rozbudowa sieci. Między innymi po to, żeby móc wyposażyć miejsca parkingowe w stacje do ładowania.

Czytaj również: Orlen i Lotos próbują nadążać za rozwojem elektromobilności

Jak daleko idące skutki może to mieć?

Gwarantuję, że obecna instalacja elektryczna w garażu przeciętnej galerii handlowej czy budynku mieszkalnego nie ma rezerwy mocy pozwalającej na przyłączenie do niej instalacji ładowania więcej niż kilku samochodów elektrycznych. Nikt nie projektował tych instalacji z myślą o zasilaniu samochodów. Zatem jeśli nastąpi rozwój elektromobilności, to albo trzeba będzie te instalacje modernizować i zarazem zwiększać ich moc, albo będą tam mogły powstać tylko pojedyncze punkty ładowania. I dalej, jeśli zjawisko stanie się masowe, zacznie się modernizacja instalacji elektrycznych wielu obiektów i w związku z tym istotny wzrost zamawianej mocy, to oczywiście energetyka zawodowa to odczuje, bo konieczne będą też zmiany w sieciach dystrybucyjnych.

Łatwo byłoby modernizować sieci wewnętrzne obiektów pod potrzeby stacji ładowania?

To nie jest trudne, ale może być kosztowne. Firma, którą reprezentuję, jakiś czas temu otrzymała zlecenie na wyposażenie w stacje ładowania aut elektrycznych wszystkich punktów sieci dilerskiej jednego z dużych producentów samochodów. Okazało się, że przeróbka instalacji elektrycznej punktu dilerskiego w celu zasilenia instalacji ładowania dla paru samochodów często stanowi wielokrotność ceny samej ładowarki. W związku z rozwojem elektromobilności będzie musiała nastąpić rozbudowa sieci energetycznych zasilających wszystkie te miejsca, gdzie auta elektryczne będą ładowane.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP