Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak będą utylizowane odpady z polskiej elektrowni atomowej?

Autor: PAP
06-03-2011 11:29
Jak będą utylizowane odpady z polskiej elektrowni atomowej?

Przeróbka, składowanie lub przechowywanie w oczekiwaniu na nową technologię przeróbki - takie możliwości postępowania z zużytym paliwem jądrowym proponują potencjalni dostawcy technologii jądrowych dla Polski.

Z informacji uzyskanych od przedstawicieli francuskiej firmy Areva wynika, że deklaruje ona, iż Polska może wybrać, co dalej z wypalonym paliwem z przyszłych reaktorów. Albo trafi ono do przeróbki w zakładach firmy, odzyskany materiał rozszczepialny wróci do reaktorów, a odpady - na składowisko. Innym rozwiązaniem jest umieszczenie go w całości w przyszłym polskim składowisku.
GE-Hitachi proponuje zaś składować wypalone paliwo w oczekiwaniu na technologię, która w dużym stopniu zmniejszy stwarzane przez nie niebezpieczeństwo. Koncern pracuje obecnie nad takimi rozwiązaniami. Z kolei przedstawiciele firmy Westinghouse uważają, że bardziej opłacalne od przeróbki paliwa jest jego składowanie.

Zdaniem dyrektora projektów zagranicznych Arevy Armanda Laferrere`a, największe obawy opinii publicznej budzi składowanie długoterminowe, ale firma - jak mówił - brała udział w projektach budowy głębokich składowisk podziemnych, więc ma doświadczenie, którym może się z Polską podzielić. Powiedział, że Areva jest światowym liderem jeśli chodzi o przeróbkę zużytego paliwa oraz witryfikację, czyli zatopienie w szkle pozostałości. Ma też - jak mówił - największe na świecie zakłady takiej przeróbki i jest największym operatorem logistycznym - przewoźnikiem odpadów jądrowych.

Z kolei GE-Hitachi (GEH) zwraca uwagę, że w produkowanych przez koncern reaktorach wodno-wrzących stosowany jest 2-letni cykl paliwowy - dłuższy od typowego dla reaktorów ciśnieniowych cyklu 18-miesięcznego. Zdaniem wiceprezesa GEH Danny`ego Rodericka oznacza to, że w jednostce czasu z reaktora produkcji GEH usuwane jest o jedną trzecią mniej paliwa niż z reaktorów innej konstrukcji.

Roderick podkreślił, że GEH pracuje nad technologią recyklingu, która pozwala skrócić czas, w którym przechowywane używane paliwo jest uważane za niebezpieczne z 10 tys. lat do ok. 300 lat. Zwrócił przy tym uwagę, że transport używanego paliwa do miejsca jego przerobienia zawsze niesie ze sobą pewne ryzyko, które trzeba brać pod uwagę. "Uważamy, że dziś właściwa odpowiedź jest taka: składujemy to paliwo, ale jednocześnie rozwijamy technologię, którą my nazywamy recyklingiem" - mówił kilka dni temu w Warszawie.

Z kolei - jak powiedział w rozmowie z PAP dyrektor ds. operacji zagranicznych Westinghouse - jego firma od wielu lat miała do czynienia zarówno z cyklem paliwowym zamkniętym, jak i otwartym i dzisiaj rachunek ekonomiczny wskazuje na cykl otwarty. "Wszystkie analizy od 20 lat pokazują, że cykl zamknięty wymaga około 30 proc. większych nakładów niż cykl otwarty. Z punktu widzenia klienta, który chce produkować energię elektryczną i z punktu widzenia długoterminowych kosztów korzystniejszy jest cykl otwarty" - powiedział Robert Pearce.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP