PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak firmy oszukują odbiorców chcących zmienić sprzedawcę energii?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
27-10-2011 05:50
Jak firmy oszukują odbiorców chcących zmienić sprzedawcę energii?
Fot. Fotolia

Do Urzędu Regulacji Energetyki zgłaszane są skargi dotyczące utrudniania przez firmy energetyczne procedury zmiany sprzedawcy energii. Sprzedawcy nie mogą stosować nieuczciwych metod sprzedaży - mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

- Choć sama procedura zmiany sprzedawcy jest już dość prosta i nie powinna powodować trudności, to zdarza się - na szczęście dość rzadko - że dochodzi do nieprawidłowości w należytym stosowaniu procedury przez przedsiębiorstwa energetyczne. Do Urzędu wpłynęło kilka skarg dotyczących kwestii z tym związanych – mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki (URE).
Zarzuty te dotyczą głównie sposobu postępowania firm oraz zapisów stosowanych w umowach sprzedaży. Zdarzało się, że dotychczasowy sprzedawca wywierał na odbiorcę naciski, aby ten wycofał się z wypowiedzenia umowy. Niekiedy sprzedawcy starają się zniechęcić klientów do zmiany sugerując gorsze warunki dostaw energii u nowego sprzedawcy. Niektóre z firm energetycznych kwestionowały skuteczność wypowiedzenia umowy przez klienta doszukując się rzekomych błędów formalnych. Najczęściej wskazywanym „błędem” był „brak podania numeru wypowiadanej umowy”, co zgodnie z prawem nie może być samoistnym powodem uznania bezskuteczności wypowiedzenia.

Niekiedy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) dopuszczali się niedozwolonych praktyk utrudniając realizację prawa zmiany sprzedawcy poprzez nieuzasadnione przeciąganie procedury (np. OSD informuje nowego sprzedawcę o problemach z dostosowaniem układów pomiarowo-rozliczeniowych u odbiorcy po kilku miesiącach) lub poprzez nadmierne wymagania (np. konieczność notarialnego poświadczania pełnomocnictwa dla sprzedawców, wymagania dotyczące przedstawiania aktualnych wyciągów z KRS, analizowanie i ocenianie tych dokumentów przez OSD).

- Bywa także niestety, że przedsiębiorstwa energetyczne starają się dezinformować klientów, np. w sprawie liczby możliwych bezpłatnych zmian sprzedawcy oraz sugerują, że zaprzestaną realizacji dostaw energii, jeżeli odbiorcy nie podpiszą nowych umów ze sprzedawcą z danej grupy energetycznej - dodaje Agnieszka Głośniewska.

Jak podkreśla Głośniewska, sprzedawca nie może stosować nieuczciwych i mylących metod sprzedaży stanowi o tym unijna Dyrektywa o nieuczciwych praktykach rynkowych (np. nakładanie przez przedsiębiorcę uciążliwych barier pozaumownych na konsumenta, który chce wypowiedzieć umowę) i krajowa ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji (np. rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorstwie czy reklama wprowadzająca klienta w błąd).

- W każdym z przypadków nieprawidłowości URE podejmuje interwencje zgodnie z zakresem swoich uprawnień. I tak na przykład w wyniku działania URE powziętego po przekazaniu nam projektu umowy sprzedaży zawierającego tzw. opłatę aktywacyjną za zmianę sprzedawcy - przedsiębiorstwo wyeliminowało ze swojego cennika tę opłatę – dodaje Agnieszka Głośniewska.

Ponadto część zagadnień zgodnie z kompetencjami zostaje kierowana przez URE do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP