Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak skończy się spór Energi-Operator z konsorcjum Arcus i T-matic Systems?

Autor: WNP.PL (Rozmawiał: Ireneusz Chojnacki)
24-11-2015 06:31
Jak skończy się spór Energi-Operator z konsorcjum Arcus i T-matic Systems?

Spór z konsorcjum nie ma wpływu na klientów, a rozliczenia są i będą prowadzone na podstawie rzeczywistego zużycia energii elektrycznej - deklaruje Roman Pionkowski.

Fot. mat. pras.

Uważamy, że możliwe jest ugodowe załatwienie sprawy, ale pod warunkiem, że zdementowane zostaną formułowane pod naszym adresem oskarżenia, a konsorcjum (Arcus i T-matic Systems - red.) przedstawi konstruktywne propozycje dotyczące ewentualnej ugody - twierdzi Roman Pionkowski, prezes zarządu Energa-Operator.

Od pewnego czasu Energa-Operator oraz konsorcjum Arcus i T-matic Systems (dalej konsorcjum) toczą otwarty spór na tle zamówienia na dostawę i instalację 310 tys. inteligentnych liczników z 2013 roku. Jak w ogóle doszło do zawarcia tej umowy?
- Przyjęty sposób realizacji projektu AMI polegał na podpisaniu umów ramowych w trybie prawa zamówień publicznych z 3 wykonawcami, a następnie na ich podstawie uruchamianiu postępowań w celu zawarcia umów realizacyjnych z jednym z tych wykonawców, który zaoferował najkorzystniejszy harmonogram i warunki cenowe. Umowa, o której rozmawiamy, została zawarta z konsorcjum w 2013 roku i dotyczyła dostawy oraz uruchomienia 310 tys. liczników. Nawiasem mówiąc, konsorcjum nie jest producentem dostarczonych urządzeń.

Był to drugi etap wdrożenia projektu AMI w Enerdze-Operator. W pierwszym etapie wdrożenia, który też realizowało konsorcjum, dostawcy mieli dowolność wyboru protokołów komunikacji pomiędzy licznikami i koncentratorem danych oraz pomiędzy koncentratorem danych i aplikacją centralną. W drugim etapie w porozumieniu ze wszystkimi dostawcami, którzy podpisali umowy ramowe, wprowadziliśmy protokoły PRIME (komunikacja licznik - koncentrator) oraz DCSML (koncentrator - aplikacja AMI). Miało to miejsce przed podpisaniem umowy realizacyjnej, zatem wykonawca doskonale wiedział, czego się podejmuje.

Z naszego punktu widzenia problemem jest nierzetelne wykonanie umowy przez konsorcjum i długi okres zwłoki w jej realizacji. W następstwie tych problemów musieliśmy zlecić wykonanie części prac (oprogramowanie koncentratora) innemu wykonawcy.

Konsorcjum podało w komunikacie prasowym, że dostarczony przez nie protokół komunikacji nie mógł zgadzać się z opisem zawartym w SIWZ ponieważ ten został określony niewłaściwie na etapie przetargowym, a w czasie realizacji projektu był wielokrotnie modyfikowany na wasze zlecenie. Jak wy to widzicie?

- Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację drugiego etapu AMI znając wszelkie wymagania techniczne, w tym dotyczące protokołu DCSML. Po około miesiącu od podpisania umowy, kiedy nadszedł termin dostarczenia urządzeń do sprawdzenia, konsorcjum poinformowało, że na wdrożenie protokołu DCSML potrzebuje dodatkowo 6 miesięcy, a mimo to dostarczyło urządzenia z zupełnie innym protokołem tj. STG. W tej sytuacji obie strony zgodziły się na zastosowanie protokołu DCSAP (nowszej wersji protokołu DCSML), co zostało sformalizowane zawarciem aneksu do umowy realizacyjnej w kwietniu 2013. Niezwykle istotny jest fakt, że już na kilka miesięcy przed jego podpisaniem, konsorcjum miało pełen dostęp do specyfikacji protokołu, a co więcej - odbywały się warsztaty z T-matic i jego programistami. Aneks podpisano dopiero po tych warsztatach.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP