PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jeden system ERTMS na kolejach unijnych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-04-2012 15:42

Ujednoliceniu europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym poświęcona jest rozpoczęta dziś w Kopenhadze konferencja, zorganizowana pod patronatem Komisji Europejskiej i duńskiej prezydencji.

W Europie funkcjonuje ponad 20 kolejowych systemów sygnalizacji i kontroli prędkości, które nie są ze sobą kompatybilne. Tego rodzaju problemy techniczne stanowią jedną z głównych przeszkód dla szybko rozwijającego się rynku kolejowych przewozów towarowych, w obrębie którego największy potencjał rozwoju niesie ze sobą transport transgraniczny.
Brak jednolitego systemu wstrzymuje również dalszy rozwój całej europejskiej sieci transportowej.

- Wiele zalet automatycznych krajowych systemów zarządzania ruchem w ogóle pozostanie niewykorzystanych, jeśli jest on wprowadzony tylko w jednym kraju – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za kwestie transportu. - Państwa członkowskie wspólnie zdecydowały o wprowadzeniu tego systemu, a więc muszą również wspólnie podjąć dalsze kroki.

Obecnie w 20 krajach funkcjonuje Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS) lub jego wersja z europejskim systemem radiołączności kolejowej GSM-R, czyli - Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

Jak przypomniał duński minister transportu, Henrik Dam Kristensen, Europejska Agencja Kolejowa (ERA) i KE zobowiązały się w 2008 r. do przedłożenia do 2012 r. nowej wersji specyfikacji w sprawie ERTMS. „Cieszę się, że udało im się dotrzymać słowa. Dzięki temu będziemy mogli planowo zainstalować ERTMS na wszystkich naszych liniach” – stwierdził Kristensen.

Obecnie integracja ERTMS zakłada jednolity ogólnoeuropejski standard dla urządzeń sygnalizacyjnych, umożliwiający kontrolę prędkości pociągów, a w razie potrzeby jej ograniczenie. Dzięki niemu pociągi będą się mogły bezproblemowo poruszać po „kompatybilnych” krajowych sieciach kolejowych – bez opóźnień, dodatkowych kontroli lub dostosowań technicznych.

Zatem jak się oczekuje to ERTMS, jako nowoczesny i wysoce wydajny system, przyczyni się do stworzenia w Europie jednolitego obszaru kolejowego, uzupełniając wcześniejsze zmiany przepisów otwierających krajowe rynki kolejowe dla konkurencji.

Na nową wersję ERTMS z niecierpliwością czekają zwłaszcza Dania i Szwajcaria, gdyż postanowiły wyposażyć w najbliższych latach w ten system całą swoją sieć kolejową.

Szwajcaria podpisała już umowę w sprawie zakończenia budowy tego systemu do 2017 r., za łączną kwotę 250 mln euro (czyli mniej niż 80 tys. euro za kilometr). Z kolei w Danii problemy z sygnalizacją związane z zarządzaniem infrastrukturą są przyczyną około połowy wszystkich opóźnień. Z tego też względu wdrożenie ERTMS stanowi część większego projektu, który ma na celu kompleksową modernizację systemów sygnalizacji kolejowej i zarządzania ruchem. Inne jego elementy to np. modernizacja nastawni oraz wyposażenia pociągów. Łączne inwestycje, rozłożone na 12 lat, wyniosą 3,2 mld euro.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP