PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

K. Kłaczyńska, CMS Cameron McKenna: KE może zgłosić propozycje wdrożenia mapy drogowej 2050

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
13-03-2012 07:23
K. Kłaczyńska, CMS Cameron McKenna: KE może zgłosić propozycje wdrożenia mapy drogowej 2050

formalnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby mimo polskiego weta Komisja przygotowała konkretne propozycje legislacyjne zmierzające do przyjęcia celów redukcji CO2 określonych w mapie drogowej 2050 - mówi Katarzyna Kłaczyńska, z kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna.

W okresie od 2005 roku do dzisiaj system handlu uprawnieniami do emisji CO2 uległ wynaturzeniu. Dla zrozumienia już istniejących regulacji wspólnotowych dotyczących handlu uprawnieniami do emisji CO2, na przykład w zakresie przydziału darmowych uprawnień po 2012 roku, nie wystarcza już zapoznanie się z samą dyrektywą. Dyrektywa stała się jedynie dokumentem ramowym, w którym trudno się doszukać konkretnych rozwiązań przekładających się na prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w systemie handlu. Natomiast jest w obrocie szereg przepisów wykonawczych do dyrektywy, uzupełnionych dokumentami pozanormatywnymi, o statusie wytycznych, przygotowanych na zlecenie Komisji przez zewnętrzne podmioty. To te dokumenty decydują o sytuacji prawnej przedsiębiorców, co jest nie do zaakceptowania, nie wspominając już o tym, że stopień skomplikowania tej materii sprawia, że jest ona nie do przebrnięcia dla przeciętnego przedsiębiorcy - mówi Katarzyna Kłaczyńska, z kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna.

W przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską konkretnych propozycji legislacyjnych, mających na celu realizację mapy drogowej 2050 i przy wyborze takiego trybu postępowania jak przy pracach nad dyrektywami wdrażającymi pakiet 3 x 20, a to byłaby ścieżka współdecydowania, Polska sama nie mogłaby zablokować przyjęcia projektów zmian prawa na poziomie Rady Unii Europejskiej - mówi Katarzyna Kłaczyńska, z kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna.

W miniony piątek na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. środowiska Polska zawetowała propozycje Komisji Europejskiej dotyczące przyjęcia tzw. mapy drogowej 2050, czyli rosnących celów redukcji emisji CO2 do 2050 roku. Jakie to ma formalne znaczenie?
- Rada Unii Europejskiej, która w zależności od tematyki obrad zbiera się w składzie ministrów określonych resortów, ma zasadniczo dwa zadania, a mianowicie wyznaczanie dalekosiężnych kierunków polityki UE w danym obszarze i uczestnictwo w procesach legislacyjnych formalnie zainicjowanych przez Komisję Europejską. W miniony piątek Rada Unii Europejskiej miała za zadanie m.in. przyjąć tak zwane konkluzje dotyczące mapy drogowej 2050 zaproponowanej przez Komisję Europejską, a więc zaakceptować politycznie przyszły kierunek regulacji w zakresie ochrony klimatu. Uzyskanie przez Komisję Europejską poparcia dla danego projektu ze strony Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego otwiera Komisji drogę do wystąpień z konkretnymi już propozycjami legislacyjnymi. W piątek Komisja nie zyskała poparcia swojej inicjatywy na poziomie Rady Unii Europejskiej z powodu polskiego weta, co oznacza, że nie ma politycznej akceptacji Rady Unii Europejskiej na propozycje redukcyjne Komisji Europejskiej. Unijne przepisy stanowią, że w tym zakresie Rada Unii Europejskiej podejmuje decyzje jednogłośnie.

Czy Komisja potrzebuje zgody Rady Unii Europejskiej, żeby zgłosić formalne propozycje prawnych rozwiązań mających na celu przyjęcie rosnących celów redukcyjnych CO2 do 2050 roku?

- Od strony prawnej to Komisji Europejskiej przysługuje inicjatywa prawodawcza, a zatem formalnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby mimo polskiego weta Komisja przygotowała konkretne propozycje legislacyjne zmierzające do przyjęcia celów redukcji CO2 określonych w mapie drogowej 2050. Natomiast byłoby to nader niezręczne, bo dobrą praktyką, która ukształtowała się od końca lat 80., jest, że Komisja występuje z propozycjami legislacyjnymi dopiero po zaakceptowaniu ich kierunków przez Radę Unii Europejskiej i Parlament Europejski i uzyskaniu w tym zakresie mandatu. Poza tym wyraźny sprzeciw ze strony Polski jest zapowiedzią, że w razie przedłożenia przez Komisję projektu przepisów odzwierciedlających założenia mapy drogowej Polska działając w ramach Rady będzie je w ramach swoich możliwości blokowała na dalszych etapach procesu legislacyjnego.
W okresie od 2005 roku do dzisiaj system handlu uprawnieniami do emisji CO2 uległ wynaturzeniu. Dla zrozumienia już istniejących regulacji wspólnotowych dotyczących handlu uprawnieniami do emisji CO2, na przykład w zakresie przydziału darmowych uprawnień po 2012 roku, nie wystarcza już zapoznanie się z samą dyrektywą. Dyrektywa stała się jedynie dokumentem ramowym, w którym trudno się doszukać konkretnych rozwiązań przekładających się na prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w systemie handlu. Natomiast jest w obrocie szereg przepisów wykonawczych do dyrektywy, uzupełnionych dokumentami pozanormatywnymi, o statusie wytycznych, przygotowanych na zlecenie Komisji przez zewnętrzne podmioty. To te dokumenty decydują o sytuacji prawnej przedsiębiorców, co jest nie do zaakceptowania, nie wspominając już o tym, że stopień skomplikowania tej materii sprawia, że jest ona nie do przebrnięcia dla przeciętnego przedsiębiorcy - mówi Katarzyna Kłaczyńska, z kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP