PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kara UOKiK dla RWE w wys. 1,9 mln zł

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
22-12-2011 13:55
Kara UOKiK dla RWE w wys. 1,9 mln zł
Fot. PTWP

Podpisywanie umów in blanco - to praktyka RWE Polska, którą zakwestionowała prezes UOKiK. Na RWE za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów została nałożona kara ponad 1,9 mln zł.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na bieżąco monitoruje umowy, które przedsiębiorstwa energetyczne zawierają z konsumentami oraz analizuje napływające do Urzędu skargi, które są często podstawą do podjęcia dalszych działań. Tym razem wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły umowy, które spółka RWE Polska zawierała z konsumentami.
W toku postępowania prezes Urzędu ustaliła, że RWE Polska przedkładała do podpisu nieuzupełnione w istotnej części kontrakty – tzw. in blanco. Jak się okazało, konsument który chciał skorzystać z oferty spółki podpisywał umowę, która nie była kompletna i dawała przedsiębiorcy możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu. Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient o tym, ile ostatecznie będzie płacił za prąd dowiadywał się po podpisaniu kontraktu – tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze.

Prezes UOKiK stwierdziła, że RWE Polska stosowała nieuczciwą praktykę rynkową i nałożyła na spółkę karę w wys. 1 928 144 zł.

Urząd zwraca uwagę, że RWE już zaprzestał stosowania sprzecznych z prawem działań.

UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów. Ponadto, przy Urzędzie Regulacji Energetyki (URE) działa rzecznik odbiorców paliw i energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

- Praktyka, którą wskazał UOKiK była stosowana przez ok. pięć miesięcy w 2009 roku, dotyczyła niewielkiej części klientów indywidualnych, którzy zawierali umowę z RWE za pośrednictwem deweloperów i nie kontaktowali się bezpośrednio z obsługą klienta RWE, która zawsze w sytuacji zawierania umów udziela pełnej i rzetelnej informacji o zasadach i warunkach sprzedaży - wyjaśnia RWE Polska w oświadczeniu.  

Według RWE, to deweloperzy bez wiedzy spółki przedstawiali klientom do podpisu druki umów z RWE, które klienci wypełniali w niepełnym zakresie i podpisywali, następnie umowy te były przesyłane przez deweloperów lub klientów do RWE.

- Spółka nie miała wiedzy o fakcie, iż taka procedura jest stosowana przez deweloperów - przekonuje RWE.

Jak zapewniono w oświadczeniu, niezwłocznie po wskazaniu zastrzeżeń przez UOKiK, RWE wprowadziło nowe zasady i procedury, które w pełni gwarantują klientom prawo do rzetelnej informacji o warunkach umowy przed jej zawarciem.

- W 2011 roku RWE Polska jako pierwsza spółka w Polsce otrzymała od Stowarzyszenia Konsumentów Polskich certyfikat "Dobra umowa", który potwierdza pełną zgodność naszych umów z prawem konsumenckim i dobrym interesem konsumenta - mówi Iwona Jarzębska, dyrektor ds. komunikacji RWE Polska.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP