Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Konferencja Klimatyczna ONZ znów zakończy się spektakularnym fiaskiem?

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
27-11-2012 05:32
Konferencja Klimatyczna ONZ znów zakończy się spektakularnym fiaskiem?
Fot. Fotolia

26 listopada br. w stolicy Kataru rozpoczęła się Konferencja Klimatyczna ONZ - COP 18. Prawdopodobnie, tak jak kilka ostatnich konferencji klimatycznych, zakończy się porażką.

- Z Konferencji Klimatycznej ONZ w Doha nic konkretnego nie wyniknie, zostaną tam przyjęte ogólne deklaracje, ale nie będzie żadnych konkretnych zobowiązań – prognozuje prof. Władysław Mielczarski z Politechniki Łódzkiej.
Jednym z głównych celów konferencji w Doha ma być tzw. porozumienie post Kioto, czyli przedłużenie obowiązywania Protokołu z Kioto, lub wypracowanie nowego, międzynarodowego rozwiązania. Na to szanse są jednak nikłe.

- Obowiązywanie Protokołu z Kioto, w ramach którego poszczególne państwa na świecie zobowiązywały się do redukcji emisji CO2, kończy się w 2012 r. Od lat trwają prace, żeby Protokół przedłużyć, ale nikt poza UE nie jest tym zainteresowany. Kolejne konferencje klimatyczne ONZ nie chcą się zgodzić na przyjęcie zobowiązujących celów, ponieważ wiele państw jest temu przeciwnych – dodaje Władysław Mielczarski.

I wylicza: Japonia po awarii w elektrowni jądrowej Fukushima musi przestawić się na paliwa kopalne, Kanada demonstracyjnie się wycofała z negocjacji protokołu post-Kioto, Stany Zjednoczone nie ratyfikowały obecnego protokłu.

- Przeciwko wiążącym celom redukcji CO2 są także kraje rozwijające się. W tej sytuacji UE nie bardzo wie, co zrobić ze swoimi zobowiązaniami. Dochodzi do takich sytuacji, że kraje UE, przeznaczając subsydia na rozwój np. fotowoltaiki, faktycznie wspierają miejsca pracy w Azji, skąd urządzenia do fotowoltaiki są do Europy importowane – podkreśla prof. Mielczarski.

Wiele instytucji unijnych nie dostrzega sytuacji światowej. Dowodem tego jest m.in. zachowanie Parlamentu Europejskiego, który 22 listopada br. zaapelował, aby Unia Europejska podniosła do 30 proc. swój cel redukcji emisji CO2 do 2020 r.

Świadomość, że większość pozostałych krajów świata nie zamierza realizować unijnej polityki energetyczno-klimatycznej zaczyna stopniowo docierać do unijnych decydentów. Komisarz UE ds. klimatu, Connie Hedegaard, zaproponowała 12 listopada br. aby zwolnić na rok przewoźników lądujących w UE lub startujących z UE z płacenia za unijne pozwolenia na emisję CO2. UE chciała objąć wszystkie loty do i z krajów UE opłatami za emisje CO2 generowane przez samoloty. Temu ostro sprzeciwiło się kilka krajów, w tym Chiny, Indie, Stany Zjednoczone i Rosja, które zadeklarowały, że nic Unii za CO2 płacić nie będą. Teraz KE wycofała się z tego pomysłu, oficjalnie, żeby „poprawić klimat negocjacji” ws. światowego porozumienie dot. redukcji emisji CO2 przez lotnictwo.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP