PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

L. Nowak, Energa Obrót: konkurencja się zaostrza

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
26-04-2012 16:06
L. Nowak, Energa Obrót: konkurencja się zaostrza

Rozwój smart meteringu będzie oznaczał dla spółek obrotu możliwość uzyskiwania rzeczywistych danych pomiarowo- rozliczeniowych klientów od operatorów systemów dystrybucyjnych, czy od centralnego operatora danych pomiarowych - mówi Leszek Nowak, prezes zarządu Energa Obrót

Fot. (mat. pras. Energa Obrót)

- Konkurencja się zaostrza i ostatnio zwłaszcza małe firmy obrotu na terenie działania dystrybutora z naszej grupy pozyskały wielu klientów. Niestety, sposób działania nie zawsze jest elegancki, a mam tu na myśli ukrywanie przez nie przed klientami niektórych elementów kosztów takich jak opłaty handlowe - mówi Leszek Nowak, prezes zarządu Energa Obrót.

Jaki wpływ na funkcjonowanie rynku detalicznego energii elektrycznej będzie miał rozwój smart meteringu?
- Teraz, zwłaszcza w przypadku klientów o najmniejszych odbiorach energii elektrycznej , posługujemy się w handlu profilami zużycia wynikającymi z projektów badawczych, ale one nie zawsze są trafne. Rozwój smart meteringu będzie oznaczał dla spółek obrotu możliwość uzyskiwania rzeczywistych danych pomiarowo- rozliczeniowych klientów od operatorów systemów dystrybucyjnych, czy od centralnego operatora danych pomiarowych. W konsekwencji, mając lepszą wiedzę o potrzebach klientów, będziemy mogli próbować oddziaływać poprzez taryfy na ich zachowania oraz lepiej przygotowywać oferty. Dysponując precyzyjnymi danymi o sprzedaży energii powinniśmy móc lepiej ją prognozować i zmniejszać koszty udziału w rynku bilansującym, co teoretycznie mogłoby się przełożyć na niższe ceny dla klientów.

Czy wiadomo, jak po wdrożeniu smart meteringu ma wyglądać obrót danymi pomiarowymi klientów?

- W obecnym stanie prawnym dane pomiarowe uzyskuje się za darmo w procesie zmiany sprzedawcy od operatorów lub od samych odbiorców. Z naszego punktu widzenia korzystne są dane pomiarowo-rozliczeniowe w godzinowym profilu. Czy będziemy mogli je od OSD kupić czy też OSD będzie je udostępniał tylko w ramach usługi miesięcznych rozliczeń – nie wiadomo. Można przypuszczać, ze jeśli dysponentem danych będzie centralny operator danych pomiarowych, to zapewne trzeba będzie za nie płacić.

Jeszcze kilka miesięcy temu był pan prezesem Energa Operator. Na ile szacowaliście wtedy potencjalne korzyści obrotu z tytułu wprowadzenia smart metering na przykład jeśli chodzi o koszty udziału w rynku bilansującym?

- Szacowane korzyści mogą wynieść nawet 1,5 mld zł do 2030 roku, zwłaszcza dzięki wprowadzeniu nowych produktów energetycznych oraz około energetycznych – między innymi usług doradztwa energetycznego dla odbiorcy końcowego w zakresie świadomego i efektywnego zużycia energii elektrycznej. Pamiętajmy, że ceny energii będą rosły, a zatem dla klientów niebagatelne znaczenie będzie miała możliwość zarządzania zużyciem i korzystania z energii wtedy, kiedy jest ona tańsza. Badania z dotychczasowych wdrożeń mówią o redukcji zużycia o kilka procent, w zależności od rozwiązań przedstawianych klientom. Należy również pamiętać, że wdrożenie inteligentnego opomiarowania pozwoli na obniżenie kosztów przedsiębiorstw obrotu, zwłaszcza związanych z udziałem w rynku bilansującym, jak również z pozyskaniem klienta. W naszej ocenie wdrożenie systemu AMI pozwoli w szczególności na obniżenie błędu prognoz zapotrzebowania na energię docelowo poniżej poziomu 2 proc. Oczywiście należy zweryfikować, jak sytuacja kształtuje się po pierwszym etapie wdrożenia programu przez Energę-Operator.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP