Lewiatan: trzeba poszerzyć zachęty finansowe dla elektromobilności

Lewiatan: trzeba poszerzyć zachęty finansowe dla elektromobilności
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Więcej zachęt finansowych, precyzyjne uregulowania, zmiany zapisów dotyczących tego, w jakich gminach powstaną dostępne dla wszystkich punkty ładowania samochodów elektrycznych - postuluje Konfederacja Lewiatan odnosząc się do projektu ustawy o elektromobilności.

Zdaniem Konfederacji, opublikowany pod koniec kwietnia projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wymaga wielu poprawek, które - zdaniem organizacji - przyczynią się do precyzyjnego, a w niektórych przypadkach nieco odmiennego uregulowania praw i obowiązków wszystkich uczestników rynku.

Nowe przepisy przewidują m.in. konkursy na budowę infrastruktury ładowania w gminach, zwolnienia finansowe dla firm, zwolnienia z akcyzy, szybszą amortyzację takich pojazdów i ułatwienia dla kierowców poruszających się samochodami elektrycznymi. Pojazdy elektryczne mogłyby korzystać z buspasów a ich parkowanie na parkingach publicznych mogłoby być darmowe. Do 2020 roku ma powstać sieć infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych (ponad 6 tysięcy punktów w 32 aglomeracjach).

Ustawa wprowadza też do polskiego porządku prawnego szereg nowych pojęć np. ładowanie pojazdów - jako nowy rodzaj działalności gospodarczej - pobór energii elektrycznej do celów pędnych nie stanowi sprzedaży energii elektrycznej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne; punkt ładowania - urządzenie (zespół urządzeń), które pozwala ładować pojazdy elektryczne bądź dokonywać wymiany akumulatorów służących do napędu tych pojazdów; ogólnodostępny punkt ładownia - punkt ładowania dostępny na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego użytkownika pojazdu elektrycznego, w punkcie takim usługę ładowania pojazdu będzie mógł zaoferować każdy dostawca usługi ładowania a operator infrastruktury będzie musiał udostępnić punkt każdemu dostawcy.

Obecnie trwają społeczne konsultacje projektu. W marcu br. rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Zakłada on, że w 2025 r. po polskich drogach będzie jeździło 1 mln aut elektrycznych, co - wedle wyliczeń Ministerstwa Energii - stworzy popyt na 4,3 TWh energii elektrycznej rocznie.

Zdaniem Konfederacji, rząd powinien rozważyć rozszerzenie "zachęt finansowych", niezwykle istotnych dla rozwoju rynku. "Dotyczy to kwestii amortyzacji, czy też nieco innego sposobu naliczania akcyzy" - napisano w komunikacie Lewiatana.

Organizacja uważa, też, że projekt wymaga również szeregu doprecyzowań o charakterze stricte formalno - prawnym, w szczególności przy procedurze rozstrzygania konkursów, jak również przy określaniu formy decyzji podejmowanych przez poszczególne organy jednostek samorządu terytorialnego.

Konfederacja Lewiatan proponuje też rozważyć zastąpienie pojęcia "usługa ładowania" pojęciem "usługa elektromobilności", która częściowo pokrywa się z definicją "usługi ładowania", ale jest pojęciem szerszym, na przykład w przypadku sprzedaży usługi ładowania przez producenta przez 5 pierwszych lat użytkowania samochodu elektrycznego.

Lewiatan proponuje też rozważenie przyjęcie rozwiązania, że ogólnodostępne punkty ładowania, to nie tylko punkty wyłonione w drodze konkursu, ale także uruchomione z inicjatywy innego prywatnego inwestora, do których równy dostęp mają wszyscy kierowcy.

"W projekcie ustawy brak jest jednoznacznego i jasnego podziału kompetencji i zadań pomiędzy operatorem systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, a operatorem infrastruktury dla ogólnodostępnych punktów ładowania.Należy się również zastanowić, czy słuszne jest ograniczenie budowy ogólnodostępnych punktów ładowania wyłącznie do gmin, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. mieszkańców.

O konieczności stworzenia lepszych zachęt do rozwoju polskiej elektromobilności przekonują też eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. We wtorek szef TOR Adrian Furgalski powiedział, że - jeśli chodzi o klientów indywidualnych - realną zachętą do tego, by kupowali oni samochody elektryczne, byłaby dopłata w wysokości ok. 30 tys. zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lewiatan: trzeba poszerzyć zachęty finansowe dla elektromobilności

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!