O możliwościach, jakie samorządom ma dać ustawa o elektromobilności, oraz zagrożeniach dla tego ambitnego projektu Portalsamorzadowy.pl rozmawiał z Michałem Kurtyką, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Energii. Michał Kurtyka był gościem IX edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Pod koniec kwietnia rząd przedstawił projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jakie możliwości stwarza ona z punktu widzenia transportu w miastach?
- Po pierwsze zakładamy, że pojazdy elektryczne mogłyby korzystać z buspasów oraz, że ich parkowanie na parkingach publicznych mogłoby być darmowe. Przewidujemy ponadto wyższe odpisy amortyzacyjne jeśli chodzi o zakup takich pojazdów dla firm. To jest o tyle istotne, że w Polsce 60, a może już nawet 70 procent nowych pojazdów, stanowią pojazdy kupowane na potrzeby przedsiębiorstw. Nasza propozycja zakłada podniesienie odpisu amortyzacyjnego z 20 tys. euro na 30 tys. euro. To dużo, kiedy na pojeździe elektrycznym można odpisać 10 tys. euro.Czy przedsiębiorstwa komunalne, zainteresowane kupnem taboru do obsługi komunikacji miejskiej, również będą mogły skorzystać z zapisu o amortyzacji?
- Jak najbardziej. Ustawa przewiduje szereg różnych korzyści, m.in. odpis amortyzacyjny, a także odpis jeżeli chodzi o akcyzę. One mogą być istotne zarówno w kontekście przedsiębiorstw prywatnych, jak i komunalnych.Ustawa przewiduje ponadto możliwość wprowadzania przez samorządy stref niskoemisyjnych, które byłyby otwarte dla pojazdów elektrycznych, a zamknięte dla innego typu pojazdów. Do tej pory takiej możliwości prawnej nie było. Teraz ustawa taką możliwość otworzy, natomiast każdy samorząd będzie musiał już sam zdecydować, czy chce mieć swoją strefę niskoemisyjnego transportu i na jakich zasadach miałaby ona funkcjonować, tak aby wspierać ograniczenie zanieczyszczeń, a jednocześnie pewną transformację ekologiczną swojego miasta. Czytaj cały wywiad w Portalsamorzadowy.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: M. Kurtyka, ME: będzie możliwość tworzenia w miastach stref niskoemisyjnych dla pojazdów elektrycznych