Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Marcin Korolec: w elektromobilności musimy agresywnie działać

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
18-01-2017 11:39
Marcin Korolec: w elektromobilności musimy agresywnie działać

Potrzebny jest uważny przegląd polskiego prawa i wspólna refleksja administracji centralnej i lokalnej, firm energetycznych i samochodowych pod kątem wsparcia rozwoju elektromobilności - mówi Marcin Korolec.

Wprowadzenie samochodów elektrycznych czy napędów elektrycznych do transportu oznacza rozpoczęcie w motoryzacji wyścigu technologicznego de facto od nowa. Musimy agresywnie działać, by osiągnąć w nim co najmniej takie samo tempo, jak nasi konkurenci. Inaczej po prostu przegramy - mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej.

Jeden z ubiegłorocznych pomysłów gospodarczych władz, który wzbudził duże zainteresowanie biznesu, to Program Rozwoju Elektromobilności. Jest sens, żeby się państwo angażowało w kreowanie, a co najmniej w aktywne wspieranie nowej, jak na polskie realia, gałęzi biznesu, ale globalnie już dosyć okrzepłej?

- Rewolucja w transporcie polegająca na elektryfikacji transportu drogowego jest faktem. To się po prostu dzieje na całym świecie i bardzo dobrze, że polski rząd chce się wpisać w tę wielką zmianę. Bardzo ważne jest żebyśmy próbowali znaleźć swoje miejsce w tym kształtującym się nowym porządku, bo do awangardy tych przemian nie należymy.
Wprowadzenie samochodów elektrycznych czy napędów elektrycznych do transportu oznacza rozpoczęcie w motoryzacji wyścigu technologicznego de facto od nowa. Tesla, ale też wielu innych, mniejszych producentów pokazuje, że w wyścigu o sukces wielu ma jeszcze szansę na wygraną. Przykładem tego polska firma Solaris, która nie należy do gigantów motoryzacji, a której elektryczny autobus “Urbino 12” został podczas Targów w Hanowerze, uznany za najlepszy autobus miejski w 2017 roku.

Na czym miałaby polegać wartość dodana z rozwoju elektromobilności w Polsce?

- Wartość dodana związana z rozwojem elektromobilności znajduje się w dwóch obszarach. Po pierwsze, w sukcesie pojedynczych przedsiębiorstw, jako producentów samochodów osobowych,  autobusów, czy baterii, a mamy już rodzime firmy jak na przykład Impact Clean Power Technology, które budują zestawy bateryjne montowane nie tylko w produkowanych w Polsce autobusach, ale i sprzedają z powodzeniem na całym świecie.

Pierwsza rzecz to zatem sukces poszczególnych przedsiębiorstw. Po drugie, elektryfikację transportu można porównać do systemowego stymulusu gospodarczego. Energię elektryczną możemy i umiemy produkować lokalnie, czy to za pomocą paliw tradycyjnych czy energii odnawialnej. A surowiec do produkcji paliw silnikowych, czyli ropę naftową i gaz, importujemy. Gdybyśmy umieli zastąpić chociażby w niewielkim procencie paliwa importowane rodzimą energią elektryczną produkowaną w Polsce, to już byłaby to duża wartość wspierająca krajową gospodarkę, a nie ekonomikę państw, w których kupujemy ropę, czy gaz. Należy też pamiętać, że pokonanie tej samej odległości dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego jest od 60 proc.  do 80 proc. tańsze. Niestety dziś jeszcze samochody elektryczne są droższe ale jest to, moim zdaniem jedynie kwestia czasu.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 667 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP