ME pozytywnie o działaniach Tauronu podczas kwietniowej awarii prądu

ME pozytywnie o działaniach Tauronu podczas kwietniowej awarii prądu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Resort energii pozytywnie ocenił działania spółki Tauron Dystrybucja obsługującej klientów w okolicach Częstochowy, którzy odczuli skutki wielkiej kwietniowej awarii prądu - wynika z odpowiedzi ministerstwa na poselską interpelację. Awarię spowodowały walące się na linie drzewa przysypane mokrym śniegiem.

"Awaria była wynikiem anomalii pogodowych, a spółka dołożyła "wszelkich starań, aby utrzymywać sieć elektroenergetyczną w należytym stanie technicznym i przywracać zasilanie możliwie szybko przy zachowaniu bezpieczeństwa osób pracujących na tej sieci" - napisał wiceminister energii Andrzej Piotrowski w odpowiedzi na interpelację posłanki Haliny Rozpondek.

18-19 kwietnia br. na obszarze działania częstochowskiego oddziału spółki Tauron Dystrybucja wystąpiły opady mokrego i ciężkiego śniegu, co z kolei powodowało łamanie się gałęzi i całych drzew, które przewracając się uszkadzały linie i stacje energetyczne. Łącznie na terenie woj. śląskiego zanotowano setki awarii: uszkodzenia 22 linii wysokiego napięcia, blisko 200 zdarzeń na liniach średniego napięcia i zarejestrowanych ponad 2,5 tys. zgłoszeń dotyczących uszkodzeń linii niskiego napięcia. W wielu miejscach linie energetyczne uległy całkowitemu zniszczeniu.

Według danych dostawcy z kwietnia, w szczytowym momencie awarii w woj. śląskim bez prądu było 110 tys. gospodarstw domowych. Przy usuwaniu uszkodzeń w sieci elektroenergetycznej pracowało 206 elektromonterów podzielonych na 69 brygad - zarówno własnych jak i firm zewnętrznych.

"To anormalne zjawisko pogodowe spowodowało wystąpienie w sieci elektroenergetycznej awarii masowej, której główną przyczyną były łamiące się konary i drzewa wywracające się na przebiegające w pobliżu linie napowietrzne" - napisał w odpowiedzi na interpelację Piotrowski. Z wyjaśnień spółki, na które powołał się wiceszef resortu wynika, że większość drzew i gałęzi, które zwaliły się na linie znajdowały się poza tzw. pasami wycinek, czyli pasem, za który odpowiadają energetycy.

Spółka wyjaśniła, że w 2010 r. uruchomiono w Tauron Dystrybucja specjalny Program Zarządzania Wegetacją, który m.in. obejmuje wycinkę drzew, gałęzi oraz tzw. podrostów w pasach napowietrznych linii elektroenergetycznych. W latach 2011-2016 zapłacono za to prawie 19 mln zł. Spółka poinformowała też, że w latach 2014-2016, na podstawie porozumień z poszczególnymi Regionalnymi Dyrekcjami Lasów Państwowych, dokonała inwentaryzacji i w konsekwencji zawarła ze wszystkimi nadleśnictwami z przedmiotowego obszaru działania akty notarialne związane ze służebnością dla urządzeń i sieci zlokalizowanych w terenach leśnych.

"Pasy służebności określone w rzeczonych aktach notarialnych uwzględniają potrzeby związane z wycinką drzew, gałęzi i podrostów. Uregulowanie kwestii służebności przesyłu w znaczący sposób ułatwia prace związane z utrzymaniem wymaganych odległości zadrzewienia od przewodów linii napowietrznych" - zaznaczył w swej odpowiedzi Piotrowski.

Wiceminister powołując się na informacje ze spółki wyjaśnił, że Tauron wdraża programy diagnostyczne, które pozwolą na wykrycie wszystkich miejsc potencjalnie zagrożonych wystąpieniem awarii i podjęcie natychmiastowych działań eksploatacyjnych lub inwestycyjnych związanych z likwidacją zagrożenia.

Chodzi m.in. o system oblotów linii oraz pomiary termowizyjne wykonywane na urządzeniach i sieciach wszystkich poziomów napięć.

"Niezależnie od działań eksploatacyjnych Tauron Dystrybucja prowadzi działania inwestycyjne, związane między innymi z modernizacją sieci napowietrznych. Łączny poziom nakładów inwestycyjnych w latach 2011-2016 na sieć elektroenergetyczną na obszarze działania Tauron Dystrybucja Oddział w Częstochowie, przy pominięciu nakładów inwestycyjnych na przyłączenia nowych podmiotów, wyniósł 414 mln zł, z czego ponad 191 mln zł przeznaczono na modernizację sieci napowietrznych" - podkreślił Piotrowski.

Dotyczyło to przede wszystkim odcinków linii napowietrznych najbardziej narażonych na awarie, bo przebiegające przez tereny zadrzewione - wymieniono przewody na izolowane, wymieniono też słupy.

"Działania eksploatacyjne oraz inwestycyjne prowadzone w latach 2011-2016 przyniosły wymierny skutek w postaci obniżenia ilości awarii i czasu ich trwania" - napisał Piotrowski.

Wiceminister wskazał, że "znacznie" poprawił się wskaźnik niezawodności dostaw energii elektrycznej tzw. SAIDI. Wskaźnik ten pokazuje tzw. przeciętny systemowy czas trwania przerwy długiej i bardzo długiej wyrażany w minutach na odbiorcę na rok, wyliczany jako suma iloczynów czasu trwania przerw i liczby odbiorców narażonych na skutki tych przerw w ciągu roku, podzielona przez łączną liczbę obsługiwanych odbiorców.

SAIDI na obszarze obsługiwanym przez częstochowski oddział Tauron Dystrybucja w roku 2010 wyniósł 678 minuty/odbiorcę/rok; w roku 2016 - 243 minuty/odbiorcę/rok. SAIDI dla Polski wynosi 272 min i jest wyższy niż średnia europejska, która wynosi od 50 minut (Dania i Niemcy) do 150 minut.

Piotrowski zwrócił też uwagę, że jeszcze podczas trwania awarii spółka opublikowała na swojej stronie internetowej specjalny komunikat informujący klientów o przysługującym im prawie do otrzymania bonifikaty z tego tytułu. W komunikacie znalazły się wskazówki dotyczące złożenia wniosku o wypłatę bonifikaty oraz wzór takiego wniosku.

Jak napisał, wnioski o wypłatę bonifikaty z tytułu przekroczenia dopuszczalnych przerw w dostawach prądu "są realizowane bezzwłocznie". Oprócz wniosków o przyznanie bonifikaty rozpatrywane są wnioski o wypłatę odszkodowań z tytułu poniesionych przez klientów strat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: ME pozytywnie o działaniach Tauronu podczas kwietniowej awarii prądu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!