Ostrów Wielkopolski tworzy lokalny rynek energetyczny. Chce być samowystarczalny
- Miejski system energetyczny ma sprawić, że Ostrów zaoszczędzi rocznie 50 mln zł na wydatkach na energię.
- Współpraca ma przebiegać na linii lokalni wytwórcy-odbiorcy energii.
- Pierwszy pomysł to zasilanie miejskich autobusów elektrycznych energią wytwarzaną przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy.
- Tworząc Ostrowski Rynek Energetyczny chcemy wyjść poza sferę samorządowo-komunalną i zainicjować współpracę ostrowskich przedsiębiorców, a przede wszystkim dać nowe możliwości mieszkańcom miasta - podkreśla Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego (CRK) w Ostrowie Wielkopolskim.
Czytaj: Ostrów Wielkopolski ma już pierwsze autobusy elektryczne
Projekt zakłada udział nie tylko instytucji publicznych: szkół, przedszkoli, urzędów i spółek komunalnych, ale również lokalnych firm, szczególnie mikro i małych przedsiębiorców, oraz co ważne, indywidualnych mieszkańców. Współpraca przebiegać będzie na linii lokalni wytwórcy - odbiorcy energii, a CRK stworzy nowoczesny inteligentny system zarządzania energią w mieście.
- Ostrowski Rynek Energetyczny przyniesie konkretne, wymierne korzyści dla mieszkańców – mniejsze opłaty za energię elektryczną, tańszy transport publiczny, nowe miejsca pracy, poprawę jakości środowiska. Docelowo Ostrów Wielkopolski będzie dążył do samowystarczalności energetycznej - podkreśla Bartosz Ziółkowski.
Konkretne projekty, jakie oszczędności?
Pierwszym realizowanym elementem Ostrowskiego Rynku Energetycznego jest współpraca spółek grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego: Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego i Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Nowe miejskie autobusy elektryczne zasilane są energią wytwarzaną przez OZC. Już pierwsze 2 miesiące funkcjonowania przyniosły oszczędności. Cena własnej energii do ładowania autobusów jest niższa niż zakup na warunkach rynkowych. Poza tym, koszt energii do autobusów elektrycznych jest o połowę mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych.
- Na takim systemie korzystają obie miejskie spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego - OZC zyskuje na sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusy dużo taniej - kontynuuje prezes.
W skali roku, już przy czterech autobusach elektrycznych, około pół miliona złotych pozostanie w Ostrowie Wielkopolskim. - Skala korzyści dla miasta będzie rosła wraz z zakupem kolejnych autobusów elektrycznych i dalszym rozwojem elektromobilności - wyjaśnia prezes CRK.
Przewidywane rezultaty tworzenia lokalnego rynku energetycznego to redukcja wydatków miasta na zakup energii o 50 mln złotych rocznie.
Analizy wskazują, że koszty na energię z całego Ostrowa (energia elektryczna, ciepło, paliwa) wynoszą 400 mln złotych rocznie. Projekt ma doprowadzić do pozostawienia części tych pieniędzy u lokalnych firm i samych mieszkańców. Ponadto przedsięwzięcie ma zaskutkować nowoczesnymi miejscami pracy oraz dać znaczący efekt ekologiczny - zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (CO2) o około 17,5 tysiąca ton rocznie.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE (4)