PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niepewna przyszłość sektora energetycznego

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
28-04-2015 11:51

Nic nie wskazuje na to, aby UE i świat wycofały się z obecnej polityki klimatycznej, dlatego sektor energetyczny będzie musiał się zmienić i do tej polityki dostosować. To dostosowanie będzie warunkowane m.in. rozwojem technologii. Na rynku energii coraz większe znaczenie będzie miał klient – to główne konkluzje panelu „Rynek energii 2030 - niepewna przyszłość” jaki odbył się podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Jak będzie wyglądał sektor energetyczny w roku 2030 dość łatwo przewidzieć, ponieważ wiele rzeczy przez ostatnie 15 lat zostało zrobionych i te działania będą determinowały wydarzenia w przyszłości - mówił Ireneusz Łazor, prezes zarządu Towarowej Giełdy Energii.
Przypomniał, że na szczeblu unijnym została przyjęta swoista „konstytucja” rynków energii elektrycznej i gazu, jaką jest kodeks sieciowy. Kodeks Sieciowy CACM to zbiór przepisów regulujących organizację europejskiego rynku energii w zakresie alokacji zdolności przesyłowych, Rynku Dnia Następnego oraz Rynku Dnia Bieżącego.

- W Polsce technicznie, operacyjnie i prawnie rynek energii elektrycznej już funkcjonuje. Jesteśmy z tyłu jeśli chodzi o rynek gazu, który jest mniej rozwinięty od rynku energii – podkreślił Ireneusz Łazor.

Zapowiadał, że rynki energii i gazu miejscami będą wciąż regulowane, ale w większości będą to rynki konkurencyjne. Rozwój rynków energii i gazu będzie w dużej mierze zależał także od oczekiwań klientów.

Klient coraz bardziej świadomy

- Klient na rynku energii przez wiele lat był petentem, teraz jest klientem, o którego spółki energetyczne walczą i którego sobie podbierają. Klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw i mają coraz większe oczekiwania co do wielkości oferty i jakości obsługi – podkreślał Grzegorz Kinelski, członek zarządu ds. handlowych Enea SA.

Dodał, że klienci od firm energetycznych wymagają m.in. ciągłości i dobrej jakości dostaw energii. W Polsce przerwy w dostawach energii są wciąż wyraźnie wyższe niż w krajach Europy zachodniej.

- Klienci nie godzą się na kilkugodzinne przerwy w dostawach energii. Od firm energetycznych wymagane są więc inwestycje zwiększające niezawodność sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz w stabilnie pracujące źródła energii – przypominał Grzegorz Kinelski.

Dziś sprzedaż energii to za mało, aby zdobyć klienta na rynku energii.

- Oczywiście, klienci wybierając sprzedawcę energii kierują się w dużej mierze jej ceną, ale stopniowo rośnie znaczenie dodatków do energii. Wzrasta zainteresowanie łączoną sprzedażą energii elektrycznej i gazu ziemnego, firmy energetyczne dodają także doradztwo energetyczne np. w wyborze taryf czy audytu energetycznego – podkreślał Rafał Soja, wiceprezes ds. sprzedaży na rynku biznesowym Tauron Sprzedaż.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 070 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

324 408 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP