Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nieunikniony spadek sprzedaży energii cieplnej

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
23-03-2009 07:53

Firmy ciepłownicze muszą dostosować się do nieuniknionego spadku sprzedaży energii cieplnej - przekonuje Bogdan Świątek, członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju Dalkii Poznań

Jakie są najważniejsze problemy branży ciepłowniczej?
Moim zdaniem, podstawowym problemem firm ciepłowniczych są trudności związane z dostosowaniem się do nieuniknionego spadku sprzedaży energii cieplnej. Ten spadek jest m.in. wynikiem wielu działań termomodernizacyjnych, takich jak ocieplanie budynków i działań oszczędnościowych. Proces ten będzie postępował coraz intensywniej, m.in. ze względu na wdrażanie certyfikacji energetycznej budynków.
Zużycie energii cieplnej spada a trudno obniżyć koszty stałe proporcjonalnie do tego spadku. Jeżeli firma ciepłownicza nie znajduje pokrycia utraconych przychodów z tytułu spadku sprzedaży, to pojawia się presja na podwyższenie cen ciepła. Gdy taka firma złoży wniosek o zwiększenie ceny tylko z powodu zmniejszenia sprzedaży, to trudno się dziwić, że taki wniosek trudno jest zaakceptować. Jeżeli firma ciepłownicza nie ma możliwości pokrycia spadku sprzedaży i nie dostaje zgody na podwyższenie ceny, to pogarsza się jej wynik finansowy. Stąd, między innymi, wynika tak niska średnia rentowność branży.

Czy koszty stałe warto ograniczyć np. poprzez zmniejszenie strat w przesyle? Czy po wykazaniu takich oszczędności URE obniża taryfy?

Nie miałem do czynienia z przypadkiem, gdy URE obniżyłoby ceny, po przedstawieniu Urzędowi spadku kosztów uzasadnionych, ale trzeba się liczyć z brakiem zgody na wzrost cen. I tu mamy do czynienia z kolejnym problemem firm ciepłowniczych. Przedsięwzięcia mające na celu wzrost efektywności (np. podnoszenie sprawności, restrukturyzacja kosztów), które wymagają często nakładów inwestycyjnych, przy jednoczesnym wzroście cen paliw nie pozwalają na osiąganie zakładanych wyników. Istotnym jest, i o to firmy walczą, aby otrzymywać taryfy na okres dłuższy niż na rok. Przy taryfach wieloletnich zakłada się możliwość zmiany ceny o wskaźnik inflacji zmniejszony o tzw. wskaźnik poprawy efektywności. W takim przypadku szybko zrealizowane działania na rzecz poprawy efektywności, dające wymierne oszczędności firmie mogą być "konsumowane" przez cały okres obowiązywania taryfy - im dłuższy, tym lepiej. Pozytywne jest przy tym, że URE uznaje zwrot z zaangażowanego kapitału w taryfie.

Rozmawiał: Dariusz Ciepiela

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP