PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odejście od prognoz zaletą liczników inteligentnych

Autor: wnp.pl (DC)
13-05-2013 10:11

Aż 82 proc. Polaków wskazało, że płacenie za realne zużycie prądu jest ważniejsze od niezmienności wysokości rachunku za energię elektryczną i jest to jednocześnie główna zaleta liczników zdalnego odczytu - wynika z badań opinii społecznej na temat liczników inteligentnych, przeprowadzonych w końcu ub. r. przez Instytut Badawczy GfK Polonia na zlecenie branży energetycznej.

Płatności za bieżące zużycie dają możliwość lepszego planowania budżetów domowych, ale oferują również poczucie wpływu na kształtowanie relacji z dostawcami energii elektrycznej, a to niezwykle ważny aspekt współpracy dla obu stron – zauważa GfK Polonia. Należy tu zauważyć, iż świadomość Polaków w zakresie inteligentnych liczników jest niewielka - respondenci otrzymali obszerne informacje od ankieterów i na tej podstawie wskazali najważniejsze dla nich cechy systemu.
Badania wskazują, iż dla Polaków najważniejsze elementy relacji z dostawcami energii elektrycznej koncentrują się wokół kosztów i aspektów ekonomicznych - 66 proc. respondentów wskazuje ten obszar jako najważniejszy. Pozostałe elementy, takie jak: komfort, bezpieczeństwo i ekologia schodzą na dalszy plan. Ankietowani deklarują także skłonność do zmiany swoich przyzwyczajeń w korzystaniu z energochłonnych urządzeń i przeniesienia ich użytkowania poza godziny szczytu (nawet 65 proc. badanych). Liczniki inteligentne będą wspierać proces zmiany przyzwyczajeń w konsumpcji energii, gdyż zmiany w sposobie korzystania z energii klienci będą mogli zauważyć w wysokości rachunków.

- Przepływ informacji będzie służyć klientom do zracjonalizowania swoich działań i obniżania rachunków za energię. Inteligentny licznik da nam możliwość automatycznego sterowania urządzeniami, takimi jak pralka, którą będzie można zaprogramować do pracy wtedy, kiedy energia jest najtańsza - podkreśla Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Obok jaśniejszej relacji ze sprzedawcą energii, ankietowani zwracają także uwagę, iż zdalny sposób odczytywania licznika oznacza większą wygodę (dla 36 proc. badanych brak wizyt inkasenta to zaleta nowych liczników) oraz lepszą kontrolę zużycia energii elektrycznej. 14 proc. badanych podkreśla techniczne korzyści z montażu urządzeń – przede wszystkim szybciej wykrywane awarie i większa stabilność zasilania, co jest szczególnie istotne na terenach wiejskich.

Blisko 25 proc. ankietowanych nie przypisuje żadnych wad procesowi wymiany liczników na inteligentne. O nagłaśniane w mediach bezpieczeństwo gromadzonych informacji obawia się jedynie ok. 11 proc. badanych. Istotniejszy może być aspekt społeczny, związany z automatyzacją odczytu - 22 procent respondentów jako wadę postrzega, iż zniknie zawód inkasenta.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP