PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orange, Plus i T-Mobile wchodzą na rynek energii

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
19-09-2013 05:58
Orange, Plus i T-Mobile wchodzą na rynek energii
Fot. Fotolia

Prawdopodobne jest, że pierwsze oferty łączące produkty telekomunikacyjne ze sprzedażą energii elektrycznej pojawią się na polskim rynku w czwartym kwartale br. lub na początku roku 2014 - mówi Sebastian Janda, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

- Każdy z trzech największych operatorów telefonii komórkowej na polskim rynku posiada plany zaangażowania się w działalność energetyczną. Orange już podpisało porozumienie o współpracy z PGE a T-Mobile z grupą Tauron. Można się także spodziewać aktywności Polkomtela w tym obszarze, ponieważ szeroko rozumiana grupa kapitałowa obejmuje przecież Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin - mówi Sebastian Janda, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.
Ciekawe jest również, czy ostatecznie wprowadzone na rynek produkty będą rzeczywiście efektem ogłoszonej w blasku fleszy współpracy koncernów, czy może jednak w trakcie prac przygotowawczych firmy dojdą do wniosku, że w obszarze walki o klienta trudno jest zbudować efektywnie funkcjonujący model współpracy i zdecydują się na samodzielnie zaoferować produkt łączony.

Sebastian Janda wskazuje, że najlepszą bazę wiedzy i doświadczeń posiada T-Mobile, ponieważ do grupy T-Mobile należy węgierski operator Magyar Telekom, który już od 2009 r. prowadzi łączoną sprzedaż produktów telekomunikacyjnych i energetycznych. Łączoną ofertę telekomunikacyjno-energetyczną oraz telekomunikacyjno-gazową oferowaną przez Magyar Telekom wybrało ok. 150 tys. klientów, co stanowi ok. 2-3 proc. bazy klientów.

- Transfer wewnętrznej wiedzy w grupie T Mobile mógłby jej pomóc w wystartowaniu z tą ofertą w Polsce - ocenia Sebastian Janda.

Z drugiej strony węgierskie doświadczenia pokazują, jakie ryzyka i możliwości wiążą się z jednoczesnym oferowaniem usług telekomunikacyjnych i energetycznych, co jest o tyle ważne, że na Węgrzech T-Mobile sprzedaje energię elektryczną ze stratą. Może to wskazywać na konieczność dalszego poszukiwania modelu biznesowego i wyjście poza tradycyjny model, w którym operatorzy godzą się zarabiać tylko na produkcie telekomunikacyjnym, a produkt energetyczny jest pomocny w tym, aby zatrzymać klienta. Współczynnik odejść klientów w telekomunikacji jest bardzo wysoki, wynosi w zależności od operatora od kilkunastu do ok. 30 proc., w energetyce ten współczynnik jest natomiast bardzo niski.

- Telekomunikacja ma znacznie większy problem z odejściami klientów niż energetyka i duzi operatorzy mają nadzieję, że oferując tanią energię połączoną z atrakcyjnym produktem telekomunikacyjnym obniżą współczynnik odejść klientów, a marżę będą realizowali na produkcie telekomunikacyjnym - wyjaśnia Sebastian Janda.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP