Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PAA: 76 mln dol. kosztowało wywiezienie do Rosji paliwa jądrowego

Autor: PAP
19-11-2010 16:24

Wywiezienie z Polski do Rosji najbardziej niebezpiecznej części paliwa jądrowego kosztowało ok. 76 mln dolarów. Za pozostawienie go w Rosji na zawsze trzeba będzie jeszcze zapłacić 16 mln dolarów - poinformowała Państwowa Agencja Atomistyki.

Chodzi o zużyte bądź w ogóle nieużywane paliwo produkcji rosyjskiej - o dużej zawartości rozszczepialnego uranu - do badawczych reaktorów jądrowych w Świerku pod Warszawą. Ostatni jego transport opuścił Polskę we wrześniu tego roku. Program jego wywozu do Rosji sfinansowały Stany Zjednoczone w ramach amerykańskiej Inicjatywy Ograniczenia Zagrożeń Globalnych (GTRI) i kosztowało to dotychczas ok. 76 mln dolarów.
Przedstawiciele Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) podkreślali na piątkowej konferencji prasowej, że wywiezione paliwo było potencjalnie bardzo niebezpieczne w przypadku dostania się w niepowołane ręce. Był to materiał starego typu, częściowo wzbogacony nawet do 80 proc. w rozszczepialny uran-253. Obecnie w reaktorach stosuje się paliwo znacznie mniej wzbogacone, zazwyczaj o 20-proc. zawartości U-235.

"Im niżej wzbogacone paliwo, tym trudniej wykorzystać je do produkcji tzw. brudnych bomb czy innych rzeczy, których byśmy nie chcieli" - tłumaczył prezes PAA prof. Michael Waligórski. Zaznaczył, że program wywozu paliwa, na jakim częściowo obecnie pracuje reaktor badawczy MARIA w Świerku, będzie kontynuowany - bo Polska chce całkowicie przejść na paliwo nowego typu - i potrwa do 2016 r.

Jak poinformował Janusz Włodarski z PAA, w ramach programu GTRI zawarto z Rosją umowę, przewidującą pozostawienie przetworzonego paliwa na terytorium tego kraju na zawsze i za to trzeba będzie zapłacić ok. 16 mln dolarów.

Z kolei Dyrektor Departamentu Energii Jądrowej Ministerstwa Gospodarki Mirosław Lewiński powiedział, że w czwartek uzgodniono ze stroną rosyjską i amerykańską kwestię dalszego wywozu z Polski wypalonego paliwa o niskim wzbogaceniu i wstępnie uzgodniono koszt tej operacji oraz to, że paliwo to zostanie w Rosji na zawsze.

Na konferencji zaprezentowano film, pokazujący kolejne etapy postępowania ze zużytym paliwem, aż do jego ostatniego transportu do Rosji we wrześniu 2010 r. Elementy paliwowe umieszczono w specjalistycznych, pancernych pojemnikach, te z kolei trafiły do kontenerów, które ciężarówkami opuściły Świerk. W Warszawie przeładowano je na specjalnie chroniony pociąg, który zawiózł ładunek do Gdyni, skąd kontenery odpłynęły do Rosji statkiem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 751 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP