Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pakiet 2030: Polska do weta raczej się nie pali

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
22-10-2014 21:03
Pakiet 2030: Polska do weta raczej się nie pali
Fot. Fotolia

Wiele wskazuje na to, że mimo intensywnych zabiegów Polsce nie udało się przeforsować zadowalających rozwiązań dotyczących pakietu klimatycznego 2030 i jakie decyzje ostatecznie podejmie premier Ewa Kopacz okaże się dopiero podczas rozpoczynającego się w czwartek posiedzenia Rady Europejskiej. Weto nie jest wykluczone, ale wygląda na to, że Polska się do tego nie pali.

W czwartek zaczyna się w Brukseli posiedzenie Rady Europejskiej, na którym unijni przywódcy mają uzgodnić ramy pakietu klimatyczno- energetycznego na okres po 2020 roku. Na stole jest propozycja 40 proc. redukcji emisji CO2 do 2030 roku w stosunku do 1990 roku, która zawiera w sobie pomysł redukcji emisji w tzw. sektorach non-ETS o 30 proc. i w sektorach objętych EU ETS o 43 proc. w stosunku do roku 2005. Poza tym pakiet zawiera propozycję 27 proc. celu zużycia energii z OZE na poziomie UE i 30 proc. cel efektywności energetycznej.
Zobacz także:
Ewa Kopacz zapowiada ostre stanowisko ws. redukcji CO2

Dzień przed startem posiedzenia Rady polskie źródła przyznają, że w oficjalnych dokumentach, które są na stole, a chodzi o projekt konkluzji z mającej się odbyć Rady Europejskiej, najważniejsze polskie postulaty nie znajdują odzwierciedlenia, a pojawiające się jaskółki możliwości zawarcia porozumienia pojawiają się i znikają. Podkreśla się, że „na papierze” nie jest określone w jaki sposób Polska miałaby uzyskać oczekiwaną ilość uprawnień do emisji CO2 ani jakby miał funkcjonować mechanizm kompensacyjny dla energetyki. Ergo – Polska będzie zapewne podejmować decyzje podczas posiedzenia Rady Europejskiej, bo mimo starań przed szczytem nie udało się wypracować rozwiązań pozwalających na jednoznaczne rekomendacje decyzji dla premier Ewy Kopacz.

Polska ewentualnie skłonna byłaby się zgodzić na 40 proc. unijny cel redukcji CO2, ale bez dodatkowych obciążeń dla siebie, a zatem m.in. pod warunkiem , że firmy objęte EU ETS otrzymają mniej więcej tyle samo darmowych uprawnień do emisji CO2, co w okresie 2013-2020. Przy czym „darmowe uprawnienia” są tu być może do pewnego stopnia eufemizmem , bo energetyka w obecnym okresie rozliczeniowym EU ETS nie dostaje ich za darmo, a dopiero po wykonaniu odpowiednich inwestycji .

W każdym razie mechanizm kompensacyjny dla energetyki to jeden ważny postulat, a drugi związany jest z ustaleniem nie ujawnianego sposobu wpływu na ceny CO2. Łatwo sobie bowiem wyobrazić, że nawet w przypadku jakiegoś mechanizmu kompensacji, a przy wysokich cenach CO2 wzrost cen energii z powodu cen CO2 tak, czy inaczej nastąpi. Także w przypadku, gdyby powstała faktycznie rezerwa pozwoleń na emisje rzędu 1-2 proc., z której miałyby być finansowane m.in. w Polsce inwestycje w energetyce.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP