PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PE podzielony ws. dyrektywy o opodatkowaniu energii

Autor: PAP
11-04-2012 19:59

W czwartek za tydzień eurodeputowani mają głosować ws. nowelizacji dyrektywy o opodatkowaniu energii. KE chce uzależnić akcyzę na energię od emisji CO2 i zawartości energii w danym paliwie. Chadecy są przeciw, bo obawiają się m.in. wzrostu cen diesla.

Choć dyrektywa o opodatkowaniu energii jest tylko konsultowana w Parlamencie Europejskim (decyzja należy do rządów i musi być podjęta jednomyślnie), to temat budzi olbrzymie emocje.
Posłowie chadeckiej grupy politycznej, do której należy sprawozdawczyni Astrid Luling z Luksemburga, obawiają się, że przy obecnej sytuacji na rynkach światowych, rosnących cenach i kryzysie gospodarczym, jakiekolwiek dodatkowe obciążenie podatkowe paliw spowoduje ryzyko większej inflacji. "Jako że zmiana cen energii stanowi główne źródło inflacji, należy absolutnie unikać dodawania mechanizmów, które mogą się przyczynić do wzrostu" - uważa Luling.

Polscy posłowie z PO i PSL krytykują z kolei propozycję wyliczania podatku od danego paliwa w oparciu o emisję CO2. Zapowiedzieli, że zgłoszą poprawkę, by było to rozwiązanie "opcjonalne".

Chodzi o nowelizację dyrektywy z 2003 r. o opodatkowaniu energii. KE zaproponowała ją, by dostosować unijny system opodatkowania energii do zobowiązań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Ma temu służyć nowy sposób opodatkowania paliw (używanych do transportu i ogrzewania) w UE. W dyrektywie z 2003 r. przyjęte minimalne stawki opierały się głównie na ilości zużytej energii. Nowa propozycja KE zakłada, ze na stawkę podatku będą składać się dwa elementy: pierwsza część podatku ma być powiązana z emisjami CO2, a druga z zawartością pierwotnej energii w danym produkcie. Innymi słowy opodatkowanie każdego produktu będzie zależało od ilości energii, którą pozwala on uzyskać, co automatycznie zrekompensuje efektywność energetyczną. Propozycja KE zakłada, że państwa członkowskie będą mogły dowolnie ustalić własne stawki, wykraczające poza minimalne stawki nałożone przez UE, ale z zachowaniem zasady proporcjonalności między poszczególnymi minimalnymi progami ustalonymi na szczeblu UE.

W przypadku ogrzewania gospodarstw domowych elastyczność, jaką teraz mają państwa członkowskie w zakresie zwalniania niektórych produktów z opodatkowania (gaz, węgiel i koks oraz energia elektryczna), zostanie rozszerzona na wszystkie paliwa.

KE zaproponowała nowe minimalne stawki podatku, a kraje UE same miałyby zdecydować, czy wolą np. zmniejszyć opodatkowanie benzyny, czy też zwiększyć opodatkowanie diesla, o ile mieszczą się w minimach: minimum dla benzyny się nie zmieni (359 euro za 1000 l), a dla diesla będzie stopniowo rosnąć (z obecnych 330 euro/1000 l do 412 euro w 2018 r.). Stawka akcyzowa dla LPG miałaby wzrastać stopniowo z obecnych 125 euro/1000 kg do 500 euro/1000 kg w 2018 roku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP