PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Plusy i minusy jednolitego nadzoru nad energetyką

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
20-04-2013 10:13
Plusy i minusy jednolitego nadzoru nad energetyką
fot. PTWP

Sprawy energetyki wymagają zintegrowanego podejścia, jednak zmiany organizacyjne w rządzie nie są receptą na rozwiązanie problemów – mówi dr Bolesław Jankowski, wiceprezes firmy doradczej EnergSys.

Premier Donald Tusk zapowiedział ujednolicenie nadzoru nad sprawami związanymi z energetyką. Czy to rozsądne działanie?
- Z pewnością sprawy energetyki wymagają zintegrowanego podejścia. Jednak zmiany organizacyjne w rządzie nie są receptą na rozwiązanie problemów. Jest przecież wiele spraw, które wymagają współpracy różnych ministerstw a sprawność aparatu rządowego buduje się raczej przez precyzyjny podział odpowiedzialności i odpowiednie procedury działania. W obecnej sytuacji tworzenie nowego ministerstwa do spraw energetyki i ochrony klimatu byłoby działaniem pozorowanym, marnowaniem środków i czasu. Wystarczy przypomnieć ministerstwo administracji i cyfryzacji. Czy po jego utworzeniu staliśmy się krajem przodującym w informatyzacji administracji?

Ale połączenie spraw energetyki i ochrony klimatu występuje w niektórych krajach.

- W niektórych krajach rzeczywiście występuje powiązanie tych dwóch funkcji, np. w Danii. Ale w innych krajach np. w Niemczech struktura jest podobna jak obecnie w Polsce. Właściwa realizacja zadań rządu wymaga organizacji współdziałania różnych jednostek organizacyjnych wokół procesów, a nie zamykanie działań wewnątrz jednego ministerstwa.

Tak się po prostu nie da. Przecież jeśli wydzielimy energetykę i politykę klimatyczną, to działanie takiego resortu trzeba będzie koordynować z ministerstwem gospodarki, ochrony środowiska i zasobów, bezpieczeństwa, czy pracy. Nie da się tego zamknąć w jednym ministerstwie. Tworzenie ministerstwa energetyki i ochrony klimatu byłoby teraz szczególnie niefortunne. Polska walczy, ostatnio z pewnymi sukcesami, o zmniejszenie znaczenia polityki klimatycznej w UE. Utworzenie nowego resortu energii i ochrony klimatu podniosłoby rangę polityki klimatycznej. Zaburzyłoby też działanie administracji rządowej w kluczowym czasie rozmów, dyskusji i negocjacji dotyczących polityki klimatycznej po roku 2020. Tym bardziej, że obecnie współdziałanie Ministerstwa Ochrony Środowiska i Ministerstwa Gospodarki w sprawach klimatycznych wydaje się dość dobre.

Czy proponowane zmiany mogą poprawić funkcjonowanie firm z sektora energetycznego?

- Firmy z sektora energetycznego oczekują przede wszystkim na klarowne i stabilne prawo oraz racjonalną politykę energetyczną w dłuższym okresie. Nie widzę w jaki sposób zmiany organizacyjne mogą przyspieszyć proces tworzenia prawa energetycznego. Rząd musi zacząć po prostu wypełniać swoje konstytucyjne zadania. Zmiany organizacyjne wprowadzą dodatkowy zamęt i mogą nawet spowolnić prace. Nie neguję całkiem zasadności tworzenia ministerstwa energetyki. Uważam jednak, że nie powinno być to działanie podejmowane pod wpływem doraźnych problemów. Jeśli racje za utworzeniem takiego resortu przeważą, to trzeba dobrze przygotować zmianę i sprawnie ją przeprowadzić w okresie wolnym od napięć i zaburzeń rynkowych.

Rozmawiał: Dariusz Ciepiela



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP