PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskę z Litwą połączy podmorski kabel zamiast drugiego mostu energetycznego na lądzie?

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
13-03-2017 19:44
Polskę z Litwą połączy podmorski kabel zamiast drugiego mostu energetycznego na lądzie?
Fot. LitPol Link

PSE proponują, żeby zamiast nowego lądowego połączenia z Litwą (LitPol Link 2) zbudować połączenie kablem podmorskim na trasie Władysławowo-Kłajpeda.

Projekt połączenia Władysławo-Kłajpeda jest, jak poinformował Eryk Kłossowski, prezes PSE, propozycją złożoną operatorowi litewskiego systemu przesyłowego Litgrid.
- Na razie jeszcze nic nie wiemy o parametrach technicznych tego połączenia. Natomiast pewne jest, że w przypadku synchronizacji systemów krajów bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej przydałoby się dodatkowe zabezpieczające. My zamiast budowy nowego połączenia AC synchronicznego z Litwą proponujemy budowę połączenia DC przy pomocy kabla podmorskiego – wyjaśniał Eryk Kłossowski.

Propozycja budowy połączenia podmorskiego Władysławo-Kłajpeda to - jak wyjaśniał prezes PSE - propozycja budowy połączenia, które spełniałoby głównie cel awaryjnego zasilania krajów bałtyckich na wypadek przerw w zasilaniu spowodowanych awarią połączenia synchronicznego miedzy stacją Ełk Bis i stacją Alytus.

Dlaczego kabel podmorski miałby być lepszym rozwiązanie niż budowa LitPol Link 2?

- Budowa LitPol Link 1 była na tyle dużym wyzwaniem związanym przede wszystkim z lokalizowaniem istotnej inwestycji liniowej w cennym krajobrazowo i ekologicznie regionie Mazur i Suwalszczyzny , że trudno mi jest w tej chwili sobie wyobrazić możliwość realizacji drugiego połącznia lądowego z Litwą w tym regionie (…) Zlokalizowanie kolejnej linii blisko istniejącego połączenia LitPol Link 1 nie poprawia jakoś znakomicie parametrów bezpieczeństwa pracy zsynchronizowanych systemów natomiast mnoży problemy na etapie realizacji projektu inwestycyjnego – wyjaśniał Eryk Kłossowski.

- W interpretacji PSE studium rynkowe nie wykazuje znaczących przewag wariantu, w którym budujemy drugie połączenie lądowe nad utrzymaniem istniejącego stanu rzeczy, czyli synchronizacji po jednym połączeniu dwutorowym. Owszem, w zakresie niezawodności parametrów pracy, bezpieczeństwa być może minimalne przewagi się rysują natomiast uważam że budowa połączenia podmorskiego jest równoważna takiemu wariantowi pod względem bezpieczeństwa , a zarazem nie mnoży takich problemów na etapie realizacji projektu inwestycyjnego – dodawał prezes PSE.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 063 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 212 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP