PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Powstanie mechanizm wsparcia energetyki oparty o opłatę przejściową?

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
07-06-2016 08:43
Powstanie mechanizm wsparcia energetyki oparty o opłatę przejściową?
Fot. PTWP

Uważamy, że wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego Zarządcy Rozliczeń lokowanie nadwyżek z opłaty przejściowej, którą płacą odbiorcy energii, w certyfikaty inwestycyjne nie wymaga zmiany decyzji KE z 2007 roku (…). Wydaje się, że po prostu został wymyślony sposób na znalezienie dodatkowego źródła kapitału dla energetyki poprzez zwiększenie opłaty przejściowej i rozszerzenie katalogu możliwości wykorzystania środków pochodzących z tej opłaty – oceniają dr Piotr Milczarek i Rafał Hajduk z kancelarii Norton Rose Fulbright Piotr Strawa i Wspólnicy.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o OZE i niektórych innych ustaw zawiera propozycje zmian w tzw. ustawie o rozwiązaniu KDT: zmiany definicji opłaty przejściowej, istotne podniesienie jej wysokości w stosunku do obecnych stawek, umożliwienie Zarządcy Rozliczeń lokowania nadwyżek środków z opłaty przejściowej w certyfikaty inwestycyjne, a wreszcie wymianę tych certyfikatów na akcje spółek energetycznych i oddanie tych akcji za darmo Skarbowi Państwa. Czy zastosowanie takiego mechanizmu wymagałoby uprzedniej zgody Komisji Europejskiej (KE)?
Rafał Hajduk, partner partner w kancelarii Norton Rose Fulbright Piotr Strawa i Wspólnicy (RH): W kontekście prawa unijnego zaproponowany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o OZE i niektórych innych ustaw mechanizm transferu środków z opłaty przejściowej do firm energetycznych należy rozpatrywać z punktu widzenia dopuszczalności pomocy publicznej. Nie mamy wątpliwości, że środki pochodzące z opłaty przejściowej byłyby uznane za środki publiczne, ale zainwestowanie tych środków przez Zarządcę Rozliczeń w certyfikaty inwestycyjne samo w sobie pomocą publiczną nie jest. Kluczowe znaczenie dla oceny, czy mamy do czynienia z pomocą publiczną, a skoro tak to czy z pomocą dopuszczalną, czy nie, miałoby to na jakich zasadach inwestowałby w energetykę środki uzyskane od Zarządcy Rozliczeń fundusz inwestycyjny zarządzany lub współzarządzany, jak mówi się w projekcie przedmiotowej ustawy, przez podmiot nadzorowany przez Skarb Państwa lub państwową osobę prawną.

Na problematykę wykorzystania środków z opłaty przejściowej na inne cele niż dotychczas, a wskutek rozszerzenia definicji tej opłaty w sposób dający możliwość jej wykorzystania także, jak to ogólnie określono, na działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, można też patrzeć poprzez pryzmat dotychczasowych ustaleń, a mianowicie biorąc pod uwagę, że KE zgodziła się na wykorzystywanie opłaty przejściowej tylko do udzielania pomocy publicznej energetyce z tytułu przedterminowego rozwiązania tzw. umów KDT. Jest więc pytanie, czy ustawodawca może bez zgody Komisji Europejskiej zmienić samą definicję opłaty przejściowej i wprowadzić do prawa kolejny cel, na który można by przeznaczać środki z opłaty przejściowej. Wydaje nam się, że to można zrobić, bo z punktu widzenia przepisów o pomocy publicznej istotne są szczegółowe zasady wydatkowania środków pochodzących z opłaty przejściowej, a sama zaproponowana zmiana definicji opłaty przejściowej to za mało, żeby twierdzić, że zasady te ulegają zmianie.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 599 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP