Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes UOKiK: drogi prąd to efekt braku konkurencji

Autor: wnp.pl (AH); UOKiK
20-02-2009 08:35
Prezes UOKiK: drogi prąd to efekt braku konkurencji

Analiza rynku pokazuje, że wysokie rachunki za prąd są efektem braku konkurencji oraz uprzywilejowanej pozycji dostawców w stosunku do konsumentów - pisze w komunikacie prezes UOKiK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Zdaniem UOKiK niezbędne jest podjęcie konkretnych działań, które zapobiegną w przyszłości drastycznym podwyżkom, a nawet okresowym niedoborom prądu. Wyzwaniem jest przyjęcie rozwiązań, które doprowadzą do zmiany struktury rynku, w taki sposób by nie stracili na tym ostateczni odbiorcy.
Jedną z kluczowych kwestii, zdaniem prezes UOKiK, jest zapewnienie konsumentom rzetelnej i pełnej informacji o wszystkich składnikach opłat, a w przypadku ich wzrostu - o przyczynach tych zmian.

W ocenie Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, zmienić powinien się sposób kalkulowania cen. Zmniejszeniu powinna ulec liczba opłat stałych, kosztem zmiennych, zależnych od ilości faktycznie zużytej energii. Będzie to korzystne dla osób zużywających mniej prądu, a także zachęci do oszczędności.

Biorąc to pod uwagę Urząd proponuje konkretne zmiany w przepisach, wzmacniające pozycję słabszych uczestników rynku. Jedna z nich dotyczy trybu reklamacji. Zdaniem UOKiK przedsiębiorstwa energetyczne powinny mieć dokładnie określony czas na rozpatrzenie skargi - np. 30 dni. Brak odpowiedzi w tym terminie oznaczałby przyjęcie żądań konsumenta.

Niezbędne jest również wprowadzenie innych niż sądowy sposobów rozwiązywania sporów między konsumentami, a sprzedawcami energii. Dobrym rozwiązaniem byłoby utworzenie sądów polubownych przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. Dzięki temu sprawy sporne byłyby rozwiązywane znacznie szybciej niż obecnie.

Wśród postulowanych zmian, prezes UOKiK wymienia także prowadzenie w szerszym niż obecnie zakresie polityki edukacyjnej poprzez m.in. inicjowanie akcji i kampanie skierowane do słabszych uczestników rynku oraz współpracowanie z organizacjami konsumenckimi.

Ponadto, zdaniem Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, warto zastanowić się nad zwiększeniem kompetencji istniejącego w strukturach URE Rzecznika Odbiorców Paliw i Energii. Powinien on prowadzić działalność w zakresie poradnictwa i pomocy konsumentom, na poziomie lokalnym.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP