Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes URE: sprzedawcy energii nie chcą nowych klientów

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
13-07-2009 11:58
Prezes URE: sprzedawcy energii nie chcą nowych klientów

Firmy energetyczne nie biją się o klienta. Jeżeli ktoś kupi tańszą energię, to jest to raczej przejaw jego własnej aktywności i przedsiębiorczości - mówi Mariusz Swora, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Z informacji URE wynika, że do końca maja br. 321 odbiorców przemysłowych i 1008 indywidualnych skorzystało z prawa wyboru sprzedawcy energii. W Pana ocenie to dużo czy mało?
- Ocena tego czy to dużo czy mało zależy od punktu odniesienia. Jeżeli porównamy rynek polski z rynkiem brytyjskim, gdzie w ubiegłym roku odnotowano 5 mln. zmian sprzedawcy – to pewnie mało. Jeżeli jednak przyjrzymy się dynamice procesu w Polsce, to wzrost jest istotny. Formułując ocenę skali zjawiska nie można zapomnieć o tym, że w Wielkiej Brytanii sprzedawcy energii prowadzili bardzo aktywną akwizycję nowych klientów a sami odbiorcy zostali dobrze przygotowani do aktywnej roli na rynku. W Polsce natomiast sprzedawcy nie wykazali (i nadal nie wykazują) prawie żadnej aktywności w pozyskiwaniu odbiorców z gospodarstw domowych, czego źródłem jest m.in. niska płynność obrotu hurtowego, duży stopień koncentracji wytwórców.

Przedstawiciele spółek obrotu energią przekonują, że gdy Prezes URE zatwierdza taryfy na sprzedaż energii odbiorcom indywidualnym to nie ma możliwości stworzenia dla tej grupy atrakcyjnych ofert sprzedażowych. Zgadza się Pan z tą opinią?

- Choć znaczenie taryfikacji może odgrywać tu określoną rolę, to są jednak przecież także inne aspekty handlowej jakości obsługi, które mogą być przedmiotem walki o klienta, jak choćby gwarancja ceny w danym okresie, zwiększony udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych czy też udogodnienia w regulowaniu należności za energię. Można sobie wyobrazić strategię firmy energetycznej skierowaną na pozyskiwanie właśnie klientów w gospodarstwach domowych.

Dlaczego wciąż niewielkie jest zainteresowanie odbiorców przemysłowych skorzystaniem z wolnego rynku energii? Czy wygoda i przewidywalność cen energii dla tych odbiorców jest ważniejsza niż potencjalne oszczędności, ale związane z ryzykiem niestabilności cen i koniecznością poniesienia kosztownych inwestycji, aby móc z rynku korzystać?

Zarówno w przypadku gospodarstw domowych, jak również w przypadku przedsiębiorców, nie widać jakiejś szczególnej aktywności w zakresie akwizycji. Firmy energetyczne nie biją się o klienta w części rynku objętej taryfikacją, ale również w części uwolnionej. Jeżeli ktoś kupi tańszą energię, to jest to raczej przejaw jego własnej aktywności i przedsiębiorczości. Cały czas brak jest wiedzy o tym, że można zmienić sprzedawcę. I to zarówno wśród gospodarstw domowych, jak też wśród przedsiębiorców i instytucji publicznych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP