Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Problemy ze zmianą sprzedawcy energii

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
16-06-2011 17:03

Coraz więcej odbiorców szuka dobrych ofert i zmienia sprzedawców prądu. Tylko w kwietniu na taki krok zdecydowało się prawie 1000 przedsiębiorstw oraz prawie 120 odbiorców w gospodarstwach domowych.

Najnowsze dane zebrane przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) wskazują, że do końca kwietnia br. sprzedawcę energii zmieniło prawie 3200 odbiorców tzw. komercyjnych (biznesowych, instytucjonalnych; tzw. grupy taryfowe ABC). Oznacza to, że całkowita liczba różnego rodzaju przedsiębiorców, którzy skorzystali z prawa do zmiany sprzedawcy wynosi prawie 11 tysięcy. Grono takich odbiorców bardzo dynamicznie powiększa się, od końca 2010 roku ta grupa zwiększyła się o ponad 42 proc.
Odbiorcy w gospodarstwach domowych (tzw. grupa taryfowa G) również są coraz bardziej świadomi swoich praw i stają się aktywnymi uczestnikami rynku energii. Liczba odbiorców, którzy zrezygnowali z usług swojego dotychczasowego sprzedawcy (zwanego sprzedawcą „z urzędu”) wynosi teraz 1 593 i od końca 2010 r. zwiększyła się o 18,9 proc.

URE zwraca uwagę, że choć sama procedura zmiany sprzedawcy jest już dość prosta i nie powinna powodować trudności, to zdarza się, na szczęście dość rzadko, że dochodzi do nieprawidłowości w należytym stosowaniu procedury przez przedsiębiorstwa energetyczne. Do Urzędu wpłynęło kilka skarg dotyczących kwestii z tym związanych. Zarzuty te dotyczą głównie sposobu postępowania firm oraz zapisów stosowanych w umowach sprzedaży.

Zdarzało się, że dotychczasowy sprzedawca wywierał na odbiorcę naciski, aby ten wycofał się z wypowiedzenia umowy. Niekiedy sprzedawcy starają się zniechęcić klientów do zmiany sugerując gorsze warunki dostaw energii u nowego sprzedawcy. Niektóre z firm energetycznych kwestionowały skuteczność wypowiedzenia umowy przez klienta doszukując się rzekomych błędów formalnych. Najczęściej wskazywanym „błędem” był „brak podania numeru wypowiadanej umowy”, co zgodnie z prawem nie może być samoistnym powodem uznania bezskuteczności wypowiedzenia.

Dodatkowo, jak wskazuje URE, niekiedy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) dopuszczali się niedozwolonych praktyk, utrudniając realizację prawa zmiany sprzedawcy poprzez nieuzasadnione przeciąganie procedury (np. OSD informuje nowego sprzedawcę o problemach z dostosowaniem układów pomiarowo-rozliczeniowych u odbiorcy po kilku miesiącach), lub poprzez nadmierne wymagania (np. konieczność notarialnego poświadczania pełnomocnictwa dla sprzedawców, wymagania dotyczące przedstawiania aktualnych wyciągów z KRS, analizowanie i ocenianie tych dokumentów przez OSD). Bywa, że przedsiębiorstwa energetyczne starają się dezinformować klientów (np. w sprawie liczby możliwych/bezpłatnych zmian sprzedawcy) oraz sugerują, że zaprzestaną realizacji dostaw energii, jeżeli odbiorcy nie podpiszą nowych umów ze sprzedawcą z danej grupy energetycznej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP