PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
13-01-2018 06:01 |  aktualizacja: 12-01-2018 21:50
Przebojem wdarliśmy się na rynek. Polska centrum elektrycznych autobusów

Autobus elektryczny Solarisa

Fot. meowKa/Shutterstock.com

W Polsce mamy swoich rodzimych producentów autobusów elektrycznych jak Solaris, Ursus i Solbus, mamy też takie firmy, które poważnie przymierzają się do takiej produkcji, np. Rafako. Swoje zakłady produkcyjne mają tutaj znane firmy, jak Volvo i Scania i one także produkują autobusy elektryczne. Więc Polska staje się już centrum produkcji autobusów elektrycznych w Europie - mówi WNP.PL Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska.

  • Obszar publicznej infrastruktury ładowania jest bardzo ważny, to będą bardzo duże inwestycje - w Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, a już ok. 2050 r. wszystkie samochody mogą mieć napęd elektryczny.
  • Elektryfikacja transportu kołowego musi odbywać się na poziomie lokalnym, przy bardzo poważnym zaangażowaniu samorządów.
  • Krokiem, który na pewno przyczyniłby się do znacznego zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce, jest zniesienie podatku VAT albo przynajmniej częściowe zniesienie obciążeń VAT.
Marcin Korolec, fot. PTWP
Marcin Korolec, fot. PTWP

Sejm przyjął projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak Pan go ocenia?

- W tym dokumencie zidentyfikowano główne obszary, w których pomoc i interwencja państwa są potrzebne do tego, aby elektryfikacja transportu kołowego mogła się szybko rozwijać.

W projekcie ustawy główny akcent położono na rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Bardzo ważne jest, żeby kierowcy samochodów elektrycznych mieli świadomość, że mogą swobodnie naładować swój samochód i nie są skazani wyłącznie na wtyczkę w swoim garażu, ponieważ po pierwsze nie wszyscy mają przywilej posiadania swojego własnego garażu, a po drugie, jest to powolne ładowanie.

Obszar publicznej infrastruktury ładowania jest bardzo ważny, to będą bardzo duże inwestycje. W Polsce jest kilkanaście milionów samochodów, a jeden z możliwych scenariuszy pokazuje, że możliwe jest, że w okolicy 2050 r. nie będziemy mieli już samochodów z silnikami tradycyjnymi. Widzimy więc, jaka skala inwestycji, również w infrastrukturę ładowania, jest potrzebna. To pierwszy ważny punkt.

Drugi ważny element wskazany w projekcie ustawy to działalność samorządów lokalnych. To bardzo trafne spostrzeżenie, ponieważ elektryfikacja transportu kołowego musi odbywać się na poziomie lokalnym i przy bardzo poważnym zaangażowaniu samorządów lokalnych. Takie przywileje dla pojazdów elektrycznych, jak możliwość poruszania się buspasem, darmowe parkingi czy też przykład ze strony władz i kupno samochodów elektrycznych na użytek jednostek samorządowych są bardzo ważne.

NA GIEŁDZIE

URSUS [URS]

kurs:

2.86 PLN -0.19 (-6.23%)

Notowania | Analiza techniczna


RAFAKO SA [RFK]

kurs:

4.20 PLN 0.02 (0.48%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

26 382 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

724 051 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP