Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przyzwoity rok dla energetyki słonecznej w Polsce

Autor: wnp.pl
09-05-2011 11:16

Sprzedaż kolektorów słonecznych w 2010 r. na tym samym poziomie co rok wcześniej, ale duże firmy odnotowały spadek sprzedaży - wyniki raportu Instytutu Energetyki Odnawialnej

Wg najświeższych badań sprzedaży instalacji słonecznych w Polsce, przeprowadzanych corocznie przez Instytut Energetyki Odnawialnej wynika, że w ub. roku zainstalowano na terenie Polski ok. 146 tys. m2 kolektorów słonecznych, jest to wielkość porównywalna ze sprzedażą w roku 2009 r.
W wyniku kryzysu gospodarczego w całej UE zaobserwowano spadek tempa rozwoju branży, co przełożyło się m.in. na spadek eksportu, ale autorzy raportu podkreślają że krajowy wynik należy uznać za przyzwoity. Łącznie w Polsce zainstalowanych jest ok. 655 tys. m2, co stanowi odpowiednik mocy bloku elektrowni węglowej rzędu 500 MW. Polski rynek jest zdywersyfikowany i niemalże równo podzielony pomiędzy firmy krajowe i zagraniczne, ale przybywa na nim ciągle nowych producentów kolektorów słonecznych i dostawców urządzeń. Analizując sprzedaż w 2010 r. firmy uczestniczące w badaniu można podzielić na: małe - sprzedające do 1000 m2 rocznie oraz duże - sprzedające pow. 1000 m2 rocznie.

Największy wzrost sprzedaży odnotowano w małych firmach, nawet rzędu 100%, spadek sprzedaży odnotowano w dużych firmach, u ponad 50% firm. Ponadto, należy zauważyć, że pomimo napływu nowych graczy na rynku, niektóre firmy oferujące kolektory bankrutują. Przeszkodą dla wielu firm, sygnalizowaną m.in. przez członków Panelu Słonecznego, jest brak w Polsce akredytowanego laboratorium badawczego kolektorów słonecznych. Badania i ew. certyfikacja za granicą, w tym uzyskanie znaku Solar Keymark, są kosztowne i czasochłonne (koszt badania w zagranicznym laboratorium - 4,2 tys. do 10 tys. euro, w Polsce 8 tys. zł, do tego dochodzi koszt uzyskania znaku w jednostce certyfikującej).

Od połowy ub. roku dla osób fizycznych dostępny jest program NFOŚiGW. Dotychczasowy wkład programu to ponad 10%, ale jego zaletą jest dłuższa, niejednorazowa perspektywa oraz zwracanie uwagi na jakość certyfikowanych urządzeń i w pewnym zakresie także końcową wydajność instalacji. Autorzy podkreślają jednak, że jest tu jeszcze miejsce na poprawę, choćby przez lepsze przygotowanie beneficjentów programu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP