PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rafał Czyżewski, GIP: OSD powinni zapewniać szybkie przyłączanie punktów ładowania

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
28-02-2017 13:13
Rafał Czyżewski, GIP: OSD powinni zapewniać szybkie przyłączanie punktów ładowania
Fot. Archiwum

Dystrybutorzy powinni zapewniać szybkie przyłączanie punktów ładowania do sieci energetycznej, a także zakładać w planowaniu rozwoju sieci energetycznej rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i tak realizować inwestycje, aby ułatwiać w przyszłości instalowanie punktów ładowania – uważa Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland ( GIP).

Z punktu widzenia rozwoju sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce istotne będzie m.in. określenie/przesądzenie, jaką rolę w obszarze obsługi infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych mają pełnić operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD). Jak to wygląda w innych krajach europejskich ?
Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland, wskazuje, że rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych w Europie jest dopiero w początkowej fazie rozwoju, a działalność w tym zakresie prowadzona jest przez różne podmioty, w różnych modelach biznesowych, często w formie bezpłatnej usługi mającej na celu budowanie wizerunku danej firmy lub nieruchomości ( m.in. centra handlowe, hotele ).

- Trwa także dyskusja na temat roli i zadań OSD, w szczególności w zakresie tego, na ile te podmioty mają się angażować w świadczenia usług związanych z ładowaniem, a na ile koncentrować się jedynie na przyłączaniu infrastruktury ładowania do sieci energetycznej. Jednoznacznie przeważa ta druga koncepcja, czyli ograniczenie roli OSD do przyłączania punktów ładowania do sieci oraz zapewnienia takiego rozwoju sieci energetycznej, aby umożliwić rozwój infrastruktury ładowania w przyszłości. W takim duchu sformułowana jest m.in. dyrektywa unijna o infrastrukturze paliw alternatywnych z 2014 roku, która stanowi, że tworzenie i funkcjonowanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych powinno być realizowane przez podmioty działające na wolnym rynku, a działalność w tym zakresie powinna być umożliwiona wszystkim zainteresowanym stronom. Rozwój infrastruktury ładowania w warunkach działalności rynkowej wydaje się efektywnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia odpowiednie otoczenie konkurencyjne- uważa prezes Rafał Czyżewski.

Szef Greenway Infrastructure Poland wskazuje, że jedynie w nielicznych krajach europejskich wdrożono model, gdzie OSD otrzymały zadania związane z tworzeniem i zarządzaniem infrastrukturą ładowania (nie obejmuje to sprzedaży energii z tej infrastruktury). Takimi krajami są Austria, Luxemburg i Słowenia (ta ostania jedynie w zakresie infrastruktury ładowania lokowanej na autostradach). W tych krajach OSD jest właścicielem infrastruktury ładowania i zapewnia dane pomiarowe, natomiast zarządzanie infrastrukturą od strony technicznej i handlowej prowadzone jest przez podmioty trzecie na podstawie zawartych umów z OSD.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP