Handel uprawnieniami: Spread CER - EUA zwiększa się do 2 EUR
Jeden z członków komisji wykonawczej CDM oświadczył, iż problem ten jest prawdopodobnie związany z tym, że wielu właścicieli projektów chce otrzymać certyfikaty jeszcze przed 2012 rokiem. Taka zwiększona nagła ilość certyfikatów mogłaby wywołać presję na ceny. Jednakże czas wydania nie miał by wpływu na całkowitą ilość certyfikatów CER w obrocie.
Co więcej 8 listopada na Europejskiej Giełdzie Klimatycznej (EXC) rozpocznie się handel jednostkami zredukowanej emisji (ERU). Prawa do redukcji emisji były dostępne poprzez handel pozagiełdowy co powodowało nieprzejrzystość cen i słabą płynność rynku w porównaniu do certyfikatów CER.
Ponieważ jednostki zredukowanej emisji dla kupcow obligatoryjnych stanowią alternatywę dla certyfikatow CER, informacje o handlu ERU spowodowały iż w ubiegłym tygodniu pozycja Dec 10 CER nieco się osłabiła. Spread pomiędzy transakcjami terminowymi Dec10 a EUA lekko się poszerzył – o 0.20 EUR. W ubiegłą środę również i pozycja transakcji terminowych Dec10 EUA lekko się osłabiła. Notowania, które w środku tygodnia wynosiły 15,84 EUR spadły do piątku do poziomu 15,45 EUR. W ten poniedziałek, Dec 10 EUA zostały otwarte na poziomie 15,38 EUR, lecz już w połowie dnia spadły do poziomu 15,25 EUR. Udało im się jednak odzyskać poprzedni poziom 15,38 EUR jeszcze przed zamknięciem dnia. Wczoraj notowania EUA wciąż spadały, aż do poziomu 15 EUR, dyskonto dla CER w transakcjach terminowych Dec 10 wynosiło nieco powyżej 2 EUR. W środę EUA otworzyły się na poziomie 15 EUR i obecnie nie przekraczają go. Spread CER w stosunku do EUA ustabilizował się na poziomie 2 EUR dla kontraktów terminowych Dec10.
Sektor lotniczy akceptuje EU ETS
Międzynarodowy sektor lotniczy emituje około 2-3% całkowitych światowych emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym, Ŝe w nadchodzącym dziesięcioleciu zwiększy się natężenie ruchu lotniczego a w konsekwencji ilość emisji gazow cieplarnianych, istotne jest zwiększenie działań, które przyczyniły by się do redukcji CO2.
Mając to na uwadze na początku tego miesiąca Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ang. International Civil Aviation Organization, ICAO) podpisała umowę dotyczącą lotnictwa i zmian klimatu. 8 października 190 państw będących stroną umowy sformalizowało ją podczas 37 spotkania ICAO w Montrealu. Umowa ICAO wzywa do poprawy wydajności paliw o 2% rocznie do 2050 roku, ustanowienia światowego standardu emisji CO2 dla silników samolotowych do 2013 roku oraz do opracowania umowy ramowej w sprawie paliw alternatywnych dla lotnictwa. Jest to pierwsze tego typu porozumienie międzyrządowe dla redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze lotnictwa do 2020 roku. Poprzez przyłączenie sektora lotniczego do EU ETS, wskazuje się na kluczową rolę Europy w zapewnieniu skuteczności redukcji CO2. Większość lotów do/z lotnisk Europejskich będzie podmiotem EU ETS już od 2012 roku. Sektor lotniczy otrzyma uprawnienia do emisji, ktore będą stanowić 97% historycznych emisji w 2012 roku oraz w 95 % od 2013 roku. Ponadto 82 % owych uprawnień przyznanych zostanie bezpłatnie, 15 % będzie można nabyć na aukcjach, a 3 % będzie zatrzymanych jako specjalna rezerwa.
Pomimo tego, że pierwsze przydziały uprawnień do emisji dla sektora lotnictwa (EUAA, uprawnienia dla sektora lotnictwa) zostaną wydane operatorom dopiero do 28 lutego 2012 roku, linie lotnicze mają obowiązek monitorowania ilości emisji już od stycznia 2010 roku. Ponadto muszą one złożyć raporty o poziomach emisji do 31 marca 2012 roku. Linie lotnicze, które są podmiotem EU ETS będą musiały co roku nabywać certyfikaty na każdą tonę wyemitowanych gazów cieplarnianych w związku z tym wiele linii lotniczych już buduje strategie dotyczące aktywów carbon, w tym strategii pozyskiwania certyfikatów carbon, transakcji terminowych, zarządzania ryzykiem, oraz integracji procesów wewnętrznych. First Climate wspólnie z ekspertami Lufthansa Consulting wspierają linie lotnicze w procesie budowy strategii carbon.